Historisch Archief 1877-1940
-i-^?^Jk^
i » «r i ? «TIIMI 111itKKartamiv..*ar*
/t *
Tooneel
VERDERFELIJKE PRIJZENPOLITIEK
Eduard Verkade
IN ,,Het Volk" stonden in de vorige
week'Benige artikelen over het Stads
schouwburgvraagstuk, waarin de
Amsterdamsche Af deel ing Kunstzaken
werd verweten, te weinig steun te ver
leen en aan de tooneelspeelkunst in
verhouding tot het aandeel, dat zij als
verhuurster van het theater van de
inkomsten ontvangt. Dit is volkomen
juist, hoewel het ook van een ander
standpunt bezien kan worden. Maar de
oorzaak van den slechten gang van
zaken ligt, evenals de oplossing, vél
dieper dan men veronderstelt, en is
dank zij de ontstane paniekstemming
amper nog te ontdekken.
Het schijnt voor een schouwburg
beheerder moeilijk te beseffen, dat
het publiek niet betaalt om in zijn
theater te zitten, evenals het voor
een tooneelgezelschap-directie moeilijk
schijnt te begrijpen dat het publiek
feitelijk niet uitsluitend om zijn voor
stelling komt. En toch is het zoo van
zelfsprekend, dat het publiek wel is
waar terwille van een voorstelling komt,
maar dan liefst in een comfortabel en
gunstig gelegen theater plaats neemt.
De eigenaresse van het officieele
theater in Amsterdam, de stad zelf,
wil geen financieele risico's loopen
voor datgene wat in haar gebouw wordt
gegeven, ofschoon zij de sociale ge
dachte huldigt, dat de minder
welgestelden mede moeten kunnen
profiteeren van de kunstuitingen. Dit leidde
er toe, dat Amsterdam, tegenover de
subsidie verleend aan de vaste of eerste
bespelers (gevolg van de stedelijk.- be
lastingheffing, ondanks erkenning van
de cultureele waarde der tooneelspeel
kunst) bovendien bepaalde, dat een
aantal gemeentelijke volksvoorstel
lingen" moesten worden gegeven. Deze
werden echter niet uitsluitend voor het
volk" toegankelijk gesteld, neen, voor
een ieder, die door den lagen entreeprijs
werd aangelokt, hoewel toegegeven
dient te worden, dat in den beginne
vakvereenigingen de voorkeur bij plaats
bespreking genoten. En het is sedert
dit besluit, dat de achteruitgang in het
theater-tedri// dagteekent.
TEN onrechte is, althans in Amster
dam, de gedachte ontstaan, dat de
gemeente eenig recht van spreken heeft,
wat de prijs van de entréebiljetten aan
gaat, hoewel de gemeente geen risico
wil loopen, wat het gezelschap en zijn
seizoen-exploitatie-onkosten betreft.
Ook vroeger reeds gaven de
tooneeldirecties goedkoope Maandagavond
abonnementen uit, en coupons, die een
reductie inhielden, maar dit was prijzen
politiek van den producent. De prijs
van de gemeente-volksvoorstellingen is
zóó laag, dat de opbrengstmogelijkheid
ver onder den kostprijs der voorstelling
valt, en is dus iets geheel anders dan
de vroegere, voor de hand liggende
periodieke uitverkoops-tactiek van min
of meer afgespeelde stukken.
De gemeentelijke abonnementen,
sedert 't vorige seizoen ingesteld, zijn
van zeer veel belang voor de Stads
schouwburg-exploitatie, maar geheel
in strijd met de belangen van alle
tooneelgezelschappen, tenzij zij een
eersten stap beduiden naar een gemeen
telijk tooneelgezelschap in eigen
schouwburg. De paar gegarandeerde
recettes, die de gezelschappen er door
winnen, zijn volstrekt geen compen
satie voor de indirecte schade.
Door de gemeentelijke volksvoor
stellingen ontstond de situatie, dat
b.v. een stallesplaats, die dag aan dag
, 3 gulden + 20 pCt. stedelijke belas
ting .+. bespreekgeld -f vestiairegeld
kostte, nu en dan voor een ieder ver
krijgbaar werd voor 60 cent, een
weinig verhoogd met gereduceerde
extra-kosten. Zoo werd van dien tijd
af voor den entreeprijs, wat men zou
kunnen noemen de gouden standaard
los gelaten, de waarde van een
entreebiljet daalde in de oogen van het
publiek ver onder den kostprijs van
den producent,
Dit is de oorzaak, waardoor een vaste
bespeler op den duur niet meer vier
a vijf avonden kon blijven spelen in
Amsterdam en meer moest gaan reizen,
zelfs zonder doublure-gezelschap. Daar
door kon hij dan weer minder blijven
produceeren, hij raakte uitgeput en ging
in artistieken zin achteruit.
In dit verband mag schrijver dezes
misschien vermelden, dat, toen hij ge
delegeerd lid van den vroegeren Raad
van Beheer der Koninklijke
Vereeniging het Nederlandsch Tooneel werd, in
een periode, dat de ontvangsten in Am
sterdam gedurende de voorafgaande
jaren zér gedaald waren, en een te
groot deel der inkomsten uit de ge
garandeerde voorstellingen in de pro
vincie moesten komen, besloten werd,
de meeste gegarandeerde voorstellingen
in de provincie af te zeggen en zich
voornamelijk op Amsterdam te
concentreeren. Het gevolg was, dat
door stijging der recettes in den Stads
schouwburg het eerste jaar, ondanks
minder reizen, 50 mille meer aan totaal
inkomsten ontstond, en het tweede jaar
nog een 30 mille daarboven.
De provinciale vereenigingen hadden
n.l. ook toen veelal het recht van keuze
der stukken voor gegarandeerde voor
stellingen en daardoor gingen te vaak
de meest succesvolle voorstellingen in
de provincie, terwijl dan de minder ge
slaagde doublure-voorstelling te Am
sterdam gegeven moest worden voor
eigen risico.
Dit was het begin van een opbloei
in den Stadsschouwburg, die later
onder Royaards en de N.V. ,,Het
Vereenigd Tooneel" aanhield.
IN Rotterdam is op het oogenblik het
geheel e theaterbedrijf doodgeloopen.
Maar dit heeft weer een geheel andere
oorzaak. Alle gezelschappen speelden
vroeger gaarne voor de
Volks-Universiteit, die ruime uitkoopsommen be
taalde voor een beperkt aantal uitvoe
ringen, te geven door Amsterdamsche
en Haagsche Gezelschappen. Daar
tegenover eischte de V.U. premières
en gaf zij deze Rotterdamsche pre
mières voor haar leden tegen een
entreeprijs waarvoor de vertoonde
voorstellingen finantieel alleen kunnen
worden gedekt bij een geheel gevulde
zaal.
Het gevolg is geweest, dat iedere
topneelliefhebber lid werd van de V. U.
en het aantal voorstellingen steeds is
uitgebreid. Door de machtspositie van
de V.U. en mede door de concurrentie,
daalden daarna de prijzen aan de ge
zelschappen als garantiesom betaald.
Men gaat heden in Rotterdam alleen
nog naar het tooneel als lid van de
Volks-Universiteit. Geeft een gezel
schap nog een voorstelling tegen ge
wone entreeprijzen op eigen risico,
dan blijft de zaal leeg. Hierdoor zal in
Rotterdam ook het verleenen van sub
sidies aan gezelschappen vervallen,
immers, de gesubsidieerde gezelschap
pen van elders trekken geen bezoe
kers." En ofschoon het natuurlijk niet
de bedoeling is geweest van de V.U., is
het gevolg van haar prijzenpolitiek in
Rotterdam, dat geen plaatselijk
gezelschap meer zou kunnen bestaan en
Rotterdam als een provinciestadje
heden ten dage uitsluitend is aange
wezen op import van voorstellingen,
waardoor de exploitatie van de theaters
in Rotterdam qua Schouwburgen, vrij
wel onmogelijk gaat worden. Ook de
V.U. zou, indien zij een eigen gezel
schap stichtte, niet voor haar huidige
prijzen kunnen blijven spelen.
Zooals de algemeene toestand is ge
worden in Nederland, is de oplossing
voor gezelschappen n gebouwen
alleen te vinden, door volgens een
omlijnd plan gemeenschappelijk de
prijzenpolitiek ter hand te nemen,
en het commercieele probleem ge
zamenlijk te ordenen. Alleen de be
kwame tooneeldirecteur Van der
Lugt Melsert heeft twintig jaar lang
aan de moeilijkheden het hoofd
weten te bieden. In den Haag zijn
zelfs heden nog verhoogde entree
prijzen mogelijk op Zaterdagavond,
want goedkoope voorstellingen wor
den {daar alleen gegeven, wanneer
de directie van het tooneelgezel
schap dit voor zijn exploitatie
dienstig acht.
Alle fouten in Amsterdam zijn na
tuurlijk te goeder trouw gemaakt, maar
zij eischen niettemin een krachtig in
grijpen zonder verwarring tusschen de
begrippen kunst en cassa. Het product
is helaas boyendien over het algemeen
sterk achteruitgegaan en zal bij een
zuiverder financieelen opzet van het
bedrijf vroeger of later weer omhoog
getrokken moeten worden.
Noch de malaise, noch de film zijn
schuld aan de tooneelmisère, de
huidige versnippering en de achteruit
gang in de artistieke leiding het is
de onjuiste prijzenpolitiek, die een ge
volg is van het splitsen der gemeen
schappelijke commercieele belangen:
die van het theater n die van zijn
bespelers.
Radio-Stethoscoop
MET eerbiedwekkende toewijding
heeft de A.V.R.O. altijd op de
dagen, die haar ter bediening
van den Nederlandschen radio-omroep
zijn toegewezen, de ,,morgenwijding"
verzorgd. Heeft zij den inhoud evenals
den religieuzen vorm daarvan natuur
lijk aan haar deskundigen over te laten,
het technische (niet alleen het
radiotechnische 1) deel der verzorging had
immer haar volle aandacht. Zij heeft
daarbij de beschikking gehad over een
artistiek hoogstaand vocaal kwartet,
dat zijn taak steeds op loffelijke wijze
vervult.
Onlangs heeft zij, uitgaande van den
gedachtengang, dat mede in dit deel
van haar arbeid geen verstarring mocht
intreden, het voornemen aangekondigd
dit kwartet te vervangen door een
volledig bezet koor van ongeveer
veertig personen, die eerst na zorg
vuldige selectie zullen worden gekozen
en regelmatig zullen repeteeren, ten
einde de zangmuziek ter opluistering
van de morgenwijding zoo grondig
mogelijk voor te bereiden.
j Mogelijk is het optimisme
overi dreven, dat hier een wijder verschiet
'ziet gloren dan dat van een psalmen
j zingend ensemble, maar onmogelijk
l lijkt het niet, dat hier een plan broeit,
? hetwelk men uit een artistiek-cultureel
i oogpunt zeer zou mogen toejuichen.
In een der jongste
Radio-Stethoscoipen" werd namelijk gezinspeeld op de
.^ wenschelijkheid, regelmatig
BachCantaten uit te zenden, waarbij men
.zich zooveel mogelijk en noodig zou
houden aan de gelegenheden, waarvoor
de onsterfelijke Leipziger Cantor een
deel van deze Zondagszangen ge
schreven heeft.
Bij de bovenbedoelde zinspeling werd
{gewezen op den grooten voorsprong,
>dien de V.A.R.A. voor verwezenlijking
'van zulk een plan op de andere om
roepen heeft. Moge het nieuwe initia
tief van haar concurrente haar prikke
len tot een eigen activiteit in dergelijke
l richting; het ware beschamend voor
den arbeiders-omroep, als zij zich een
' dergelijk initiatief zou laten ontnemen.
| Intusschen put de A.V.R.O. voor het
j korte concert van gewijde muziek, dat
?zij op de morgen-bidstonde pleegt te
doen volgen, uit haar weivoorziene
discotheek. Men mag hopen, dat zij bij
eventueele verwezenlijking van plannen
als boven bedoeld deze afdeeling van
haar discotheek niet zal sluiten, maar
den schat van goede muziek, die in dit
genre reeds in het eboniet werd ver
ankerd of nog zal worden vastgelegd,
levend zal houden. Zij zal daartoe
trouwens wel genoodzaakt zijn, want
een Bach-cantate zou toch slechts
n maal per week worden gegeven.
Wie zal aan den goeden naam van
Nederland in den internationalen
radioomroep den luister bijzetten eener
regelmatige uitzending van
Bachcantaten? Verwezenlijking van zulk
een initiatief zou stellig geen orkanen
van geestdrift ontketenen als bonte
programma's" en dergelijk
ornroepmanna, maar het zou menigeen weer
1 een i ge hoop kunnen geven in een
| 'waardigheids-bewustzijn van den
radio1 omroep. Want er blijft toch altijd nog
wel een ander luisteraars-publiek dan
dat, hetwelk op zomerfeesten, app
ldagen of dergelijke kudde-ondernemin
gen van radio-liefde gloeit. Moge een
in populaire muziek" versmoord
geloof in artistiek-cultureele waarden
van den omroep hierover zijn stem
eens doen hooren ! G. K. KROP
Film
GARBO
als Marguerite Gauthier
Albambra
GARBO is Garbo. Daarmede is
het probleem" na alles wat
over haar geschreven is vrijwel
uitgeput. Een nieuwe film van haar
biedt dan ook nog nauwelijks nieuwe
aspecten.
Zij is door haar vereerders evenzeer
boven alle maten in de hoogte gestoken,
als zij door de voorvechters van een
zuivere" filmkunst als ster bij uitstek
als een beletsel voor de film als film
wordt beschouwd'.
Vast staat bij dat alles haar zeer
speciale onmiskenbaar fascinerende
bekoring en haar, ondanks alle tegen
werpingen, onverbrekelijk verband met
de film. Zij bestaat krachtens de film
en zij verleent elke film waarin zij
optreedt een zekere kwaliteit,
waarGreto Garbo als Marguerite Gauthier in
de Metro-GoWwyn-fi/m met dien t/te/
onder deze, zolang zij Garbo" blijft,
nooit kan dalen: Een Garbo-fihn".
Haar spel wórdt evenzeer door haar
vereerders bewonderd als door anderen
ontkend wordt, dat zij een actrice van
enig formaat is. Ook dit is in overeen
stemming met haar wezen en werke
lijke betekenis. Zij boeit door haar
aanwezigheid in de rol, meer dan door
haar spel creatie van de rol ,
twee verschillende elementen die ge
makkelijk worden verward.
MARGUERITE Gauthier, la dame
aux Camélias", sinds Dumas deze
figuur schiep de begeerde grote rol",
waarin vele bewonderde sterren van
het toneel schitterden, is voor deze
Garbo geen experiment en de regie
van George Cukor heeft de veilige weg
gekozen haar ook niet in een andere
richting te dwingen voorzover een
ster van deze grootte zich berhaupt"
zou laten dwingen.
Dat van de twee mogelijkheden dit
typische voortbrengsel van de roman
tiek van het midden der vorige eeuw
door middel van de film te reprodu
ceren: het zedebeeld van zijn tijd of
de grote rol'V de laatste werd ge
kozen, kon met Garbo in de hoof dr u'
moeilijk anders worden verwacht. Het
geheel is geconcentreerd op de
tragischromantische liefde van de courtisane,
meer naar de persoonlijk dramatische
dan naar de sociaal dramatische kant.
Zo komen alle mogelijkheden en
beperkingen van Garbo in de begeerde
,grote rol" sterk tot uiting. Dat zij
het zich, steunende op haar onaan
tastbare grootheid, gemakkelijk maakt
mag niet worden gezegd. Inderdaad
geeft zij zich volledig, maar dit be
tekent desondanks geen creatie. Haar
spel en de regie van Cukor, die zich
hoofdzakelijk bepaalt tot
entourageom Garbo als de centrale figuur,
blijven aan de oppervlakte en missen
verdieping in enige richting. Beide
geven, vaak met grote toewijding, meer
een weergave van de overbekende
feiten uit het stuk dan inzicht in
karakter en milieu. Het geheel is in
vele opzichten schoon en boeit door
deze schoonheid meer dan door een
levende dramatiek, al moet daarnaast
worden vastgesteld, dat zodra de veilige
beslotenheid van het interieur wordt
^.verlaten zelfs bij een film van deze
f kwaliteit de Kitsch in gevaarlijke
nabijJheid ligt.
Als geheel is Marguerite Gauthier,
, ook ondanks het spel van Robert
?! Taylor en de enkele malen, dat een
geslaagde aanwijzing in de richting
van eigen filmische mogelijkheden van
de speelfilm wordt gegeven (o.a. het
gesprek van Marguerite met de baron
? bij de piano in close-up) meer
GarboUilm dan speelfilm, mét zijn eigen
'mogelijkheden en beperkingen, die
wat de eersten betreft anders, en wat
de laatsten betreft enger bepaald zijn,
dan bij de speelfilm als zodanig het
geval is.
D. C. VAN DER POEL
CREDIETEN
vanaf f 500?beschikbaar; hoogere
ambtenaren en dergelijken ook zonder
borg, discrete afwikkeling. Geen kosten
vooruit, postzegel voor antw. bijvoegen.
Credietbank ,,'s-G raven hage"
Mathenesserweg Ma, Rotterdam, Telefoon 88208
VERBOUWING
OPRUIMING
ILKEMA
itmuntende
URWERKEN
REGULIERSBREESTR AAT 39
VERKOOP GAAT DOOR
Was DE GROENE
juist uitverkocht
toen U er naar vroeg?
EEN GOEDE RAAD:
NEEM EEN ABONNEMENT!
MAVA3
JJ^^JJ I^^_1J
EXPOSITION
INTERNATIONALE
TALRIJKE MANIFESTATIES OP HET GEBIED VAN '
KUNST, WETENSCHAPPEN, LETTEREN EN SPORT.
Inlichtingen bU da Scheepvaart* en Reisbureaus an hat
Comitévan Propaganda.
. \
*;e toch, 0
Hoe ri
jtóen eens oo,
jie Weüren/
\
PAG. 10 EN n DE ROENE
£
f ?/&
DE SMAAKVOLLE CREATIE
van her vorige jaar: Ringers'
Bloemenveld j e s, is door ieder
'zeer gewaardeerd geworden. Thans
brengen wij een doos met een
nieuwe bloemenveldenschilderij en
met dezelfde heerlijke, verrassende,
kleurenrijke inhoud.
/Is weer echt iet* van RINGERS!!
3124
PAG. 18 DE