Historisch Archief 1877-1940
FRANS HALS
TER GELEGENHEID VAN
HET 75%IABIG BESTAAN
VAM HET MUSEUM
GEOPEND ELKE1V DAG VAN
10 TOT 5 UU B - ENTREE F
1.TENTOONSTELLING
l JULI TOT 30 SEPTEMBER 1937
FRANS HALSMUSEUM
HAARLEM
PEREZ
PERZISCHE TAPYTEN
AMSTERDAM SINGEL 480 bij Koningsplein
ROTTERDAM - 's-GRAVENHAGE ? UTRECHT
Gevestigd te UTRECHT Servaas Bolwerk 10:
OPLEIDINGSSCHOOL VOOR MENSENDIECK LEERARES
^__^ J)irectrice_MARIE CESAR.
door "Mevr. Mensendleck^zelf"gediplomeerde leerares.J
ILKEMA
itmuntende
URWERKEN
REGULIERSBREESTRA AT 39
Was DE GROENE
juist uitverkocht
toen U er naar vroeg?
EEN GOEDE RAAD:
NEEM EEN ABONNEMENT!
Gulbranssen verscheen in de
Cultuurserie. Thans:
Vrouwen aan het roer"
Het nieuwe cultuurserie-boek.
KAMPEERWAGENS
Twee occasions: geheel nieuw,
modern type, vier slaap
plaatsen. Automatische rem
PRIJS f 250.-EN f
375.Oud Blaricummerweg 34, LAREN N.H.
tiniiiiiiiiiliaiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiin
DE GROENE WIL U DRIE MAANDEN
GEZELSCHAP HOUDEN
.... voor zijn eigen rekening
De Groene is bereid U tijdens de komende drie
herfst en wintermaanden wekeliiks gezelschap te
houden, voor zijn eigen rekening!
Ruim drie maanden kunt U het blad gratis
krijgen, indien U zich thans opgeeft als abonn
voor het jaar 1938.
Voor het jaar 1938 betaalt U dus slechts het abonne
mentsgeld a f 10.
En de herfst- en winter van 1937 zijn voor reke
ning van De Groene
Bovendien ontvangt U daarbij de drie speciale
nummers, die De Groene dit jaar nog uitgeeft:
het Vondelnummer,
het Poolnummer, en,
het humornummer!
VULT DAARTOE ONDERSTAANOEN BON IN
Mijne Meeren,
Ik abonneer me voor het jaar 1938 op De Groene. Gedurende de
3 maanden tot dien tijd zal ik De Groene wekelijks gratis ontvangen.
l gifeer Ik op postglronkenlng 7SMO vtit
... ,, i AIO i t m * e Groen* Amsterdimm»r t* Amsferdim,
Het abonnementsgeld voor 1938 a f 10.- \ T-T-I ;?j -r-r-, ;
, .* | zend ik per poitwissel aan de administratie van
' De Groene,Keiierjjracht 355, Amuerdam-C.
' ' '
Naam: ! ..?....: .'...
Straat: , N r.
Woonplaats:
ie.9.37. Handteekening:
: iiiiiiniiHiiHiiiiniiiiiiiii
Abonnementen kunnen te allen tijde infun, doch slecht* bij het
?J»»** w»* ?*« i»»r»»n« na onzervln» voor l December elndlien.
- ^ . mm' " ?^?^^??fc^ ' ' ?? - -V ?-"
r
Film
Abel Gance, Harry Baur
en BEETHOVEN
Jongens wachtend voor het recruteeringskamp
Scène uit de film ,,They gave him a gun", (Cinema Royal, Amsterdam)
EEN MOEDIGE FILM
*>
D. C. van der Poel
, ,They gave hini a gun"
(Cinema Royal, Amsterdam)
VOOR de zoveelste maal geeft
deze film van W. S. van Dyke
gelegenheid op te merken hoe
zeer het onderwerp de doorslag geeft
bij die vele films van goede gemiddelde
kwaliteit, welke vooral de Ameri
kaanse filmindustrie tegenwoordig
voortbrengt.
Naar de vorm brengt van Dyke niets
bijzonders; een sterke speelfilm"
met Spencer Tracy en Franchot Tone
in de hoofdrollen, een goede bezetting
om deze beide spelers, krachtige, popu
laire regie, welke de dingen stevig op
hun plaats zet, met-een hartige dialoog,
zoals de Amerikanen dat bij uitstek
verstaan. Het is alles al zo vaak ver
toond, maar het is meestal vertoond
ten opzichte van een gegeven dat, al
naar zijn kwaliteit en onze stemming,
matig amuseert of ons de schouders
doet ophalen.
They gave him a gun" komt hier
ver boven uit door het onderwerp en
dat moet er bij worden vastgesteld
door de gedurfde wijze waarop dit in
het scenario is behandeld.
Een niet krachtige en zeker niet
moedige jongen (dorpswinkelbediende)
zien wij in n van de opleidings
kampen van het Amerikaanse leger in
1917. Débajonetoefening op zakken,
welke de tegenstander voorstellen met
het realistische commentaar van de
opleidingssergeant doet hem flauw
vallen en een flinkere kameraad weet
hem met de grootste moeite te be
letten onder de verse indruk van dit
vreselijke te deserteren. De schiet
oefeningen echter boeien hem; een ge
weer geeft ook zonder sterke spieren en
zonder directe moed in het gezicht
van de tegenstander machten hij ver
langt zelfs naar het front, waar hij
later inderdaad als scherpschutter uit
blinkt en na een ernstige verwonding
met bevordering en twee decoraties
wórdt; beloond. Deze jongen met een
zwak karakter, zoals dat ook blijkt
in de periode na zijn verwonding uit
zijn houding tot zijn vriend en de
verpleegster, die door het lot tussen
de beide mannen wordt geplaatst
die de macht van het wapen heeft leren
kennen, kan na déoorlog niet meer
terug in de kleine verhoudingen var
de dorpswinkel. Zijn vriend ontmoet
hem bij een schietpartij tussen con
currerende gangsters en in een gesprek
daarna blijkt de weg terug tot het ge
wone leven inderdaad afgesloten. Hij
die naar Frankrijk is gegaan om te
schieten op brave mensen diéhem
niet in de weg stonden en, daarvooi
bevorderden gedecoreerd is, kan nie'
inzien waarom hij niet zou schieter
in zijn eigen belang op mensen die
bovendien voor het grootste deel zeker
geen brave lieden zijn.
Deze jongen is reddeloos verloren
en hij moet te gronde gaan aan een
macht die anderen in hem hebben ge
wekt, toen zij hem een geweer in
handen gaven en leerden schieten op
zijn medemensen. Hij valt door de
kogels van de politie en zijn vriend
van het opleidingskamp en van de
compagnie in Frankrijk kan bij zijn
lijk slechts schamper aan hun vroegere
sergeant, die nu bij de politie is, de
vraag stellen: waarom geef je hem
nu geen medaille?"
DIT is na een sterke inzet met
beelden van de wapenfabrikage,
een stuk oorlogsfilm en een persoon
lijk conflict om de vrouw, dat nu
eenmaal in het filmverhaal onvermij
delijk is, maar nadat het even dreig
de mis te gaan, toch verder geheel
binnen het kader van deze film werd
gehouden een zo droog-scherp stellen
van het conflict dat na de oorlog
inderdaad een sociaal-psychologisch
conflict van grote omvang is gewor
den, als alweer alleen in Amerika
mogelijk is.
Dat het mogelijk bleek dit nu, in deze
vorm, te stellen vóór de grote massa
welke door de film wordt bereikt,
bewijst tevens wel hoe sterk de
vredeswil, welke in de praktijk telkens weer
uit een ver doorgevoerde afzijdigheid
van elke internationale verwikkeling
blijkt, in Amerika is.
Overigens heeft in deze film vooral
Franchot Tone een belangrijke en zeer
goed gespeelde rol.
Harry Baur als Beethoven
(Rialto Theater, Amsterdam)
..in grand amour de Beethoven"
Itlulto theater, Amsterdam)
IK geloof niet Beethoven onrecht te
doen, door hem in dit verband in
de laatste plaats te noemen. Het
werk van Gance en Baur hebben wij
voor ons en wij kunnen het beoor
delen; de rol van Beethoven echter
roept meer dan eens een vraagteken
op.
Het is altijd een hachelijke onder
neming het leven of een episode uit
het leven van een groot kunstenaar
ten tonele of op de film te brengen.
Wij kennen de kunstenaar door zijn
werk en hij is zijn kenners en
bewon« deraars door zijn werk gemeen. Elke
verbeelding die tussen dit kennen en de
i exacte levensbeschrijving in staat moet
het gevaar aankleven in tegenspraak te
-komen, hetzij met de historische
wer^kelijkheid, hetzij met het beeld dat
ieder voor zich uit het werk van de
kunstenaar ontwikkelt.
Het werk van Abel Gance bij deze
verfilming van de tragische episode
uit Beethoven's leven (1801?1827):
t rijn blind worden en de moeilijkheden
van' zijn ouderdom en laatste ogen
blikken, gereflecteerd tegen zijn liefde
voor Juliette Gucciardi (
rimmortelle Aimée") en de liefde van Thérèse
von Brunswick voor hem, mist
evenals vroeger werk van deze cineast
F evenwicht en schommelt voort
durend tussen de doelstelling en ver
daar beneden blijvend resultaat.
Vooral daar waar Gance tracht door
middel van het filmbeeld muzikale
motieven uit het werk van Beethoven
als het ware te illustreren en te moti
veren met beelden uit zijn leven, geldt
natuurlijk ten volle het hiervoor
geopperde bezwaar. Het resultaat is
daarbij, na een begin in een bedenke
lijke operette-sfeer, bijna overal meer
romantiek soms zeer banale en
soms zwaar geladen romantiek dan
tragiek. Een zeer goed geslaagde con
trastwerking van sprekende en
,,stomme" film is het eerste moment van doof
worden, waarbij Gance steeds alle
geluid laat wegvallen ten opzichte van
de figuur van Beethoven. Tegenover
het beeld van handen die de toetsen
van een piano beroeren, vioolspel,
hamerende smeden, fluitende vogels,
enz. wordt hierdoor inderdaad een
beklemmende stilte opgewekt.
Interessant als streven naar een
filmisch sterk effect is ook de
overigens te zeer gerekte sterfscène,
waarbij m.i. Gance zonder in zijn opzet
te slagen toch wijst op mogelijkheden
van de film, welke in hun werking
ver uit kunnen gaan boven de moge
lijkheden van het spel.
Wat dit laatste betreft, kennen wij
Harry Baur voldoende om te weten
wat ook hier zijn mogelijkheden en
beperkingen zijn. Als rol ligt deze
getormenteerde mens zoals Gance
Beethoven ziet hem uitstekend,
maar evenzeer mist hij toch de gave
om Beethoven geheel in de plaats van
Baur te stellen. De overige bezetting is
vooral wat betreft de beide vrouwen
figuren kinderlijk-zwak.
Behalve van de mogelijkheden van
het spel, welke een acteur als Baur
biedt, maakt Gance een ruim gebruik
van de symboliek der oude Franse
avant-garde, zonder ook hierbij even
wicht te vinden.
HET derde belangrijke element bij
de opzet van deze film naast
spel en filmkunst de muziek van
Beethoven, uitgevoerd door de Sociét
des Concerts du Conservatoire de Paris,
zal ik ter beoordeling liever aan meer
competente krachten overlaten.
.Resumerende: een door zijn onder
werp en doelstelling belangrijk pogen,
dat echter als resultaat niet is geslaagd.
Een film, die men niet als zo vele
andere zonder aanvaarding of ver
zet kan zien, waarbij de doorslag
meestal wel in negatieve richting zal
gaan. D. C. VAN DER POEL
Salon van het Prinselijk jacht ,,Piet Hein"
? (architect Ir.- J. van Ravensteyn,
2 terie u r u n s
aan boord van de
PIETHEIIV
Paul Bromberg
BIJ scheepsbouw is functionalis
me het onvermijdelijke uitgangs
punt; scheepsbouwtechnische
eischen leiden tot karakteristieke vor
men die door den gebruikelijken boven
bouw en inrichting helaas onzichtbaar
worden. Ir. van Ravesteyn kon, als
adviseur voor de inrichting van het
Prinselijk jacht de ,,Piet Hein", samen
werken met den scheepsbouwer en
toonen hoe deze samenwerking nieuwe
aspecten opent. Het kiezen door de tech
nische commissie van dezen kunstenaar
is gemotiveerd. Waarom?
Het interieur,,,bevrijd" door de zake
lijkheid van allerlei belemmeringen
voor prettig wonen, moest opnieuw be
vrijd worden van dogma's; een
timmerliefhebberij voorzag ons van allerlei
ongeacheveerde vierkantigheden. De
zakelijkheid was een reactie geweest
op zinlooze decoratie-vormen. Men
zocht toen de functioneele elementen,
maar vond veelal niets anders dan een
schijn-doelmatigheid, die niets meer
beteekende dan decor.
Van Ravesteyn's werk, stevig gefun
deerd in zakelijkèn bodem, kon zich
echter eenige losbandigheid veroorlo
ven in de ontwikkeling van zijn vor
men. Juist van hem kon men verwach
ten, dat hij in staat zou zijn de gecom
pliceerde eischen van technischen aard
op te lossen en een uitdrukking te vin
den in overeenstemming met het ka
rakter van een jacht, dat licht en snel
manoeuvreerend de golven klieft.
HET resultaat, dat hij bij de Piet
Hein" heeft bereikt, zal wellicht
tot gevolg hebben dat samenwerking
van interieur-architect en scheepsbou
wer meer ingang vindt.
, De vertrekken van het Prinselijk jacht
zijn bijna een meter lager dan de ka
mers in onze> woningen. De verhoudin
gen, waarop ons oog is ingesteld zijn
dus geheel anders.
Zooals een boom overgaat in zijn
omgeving door fijne vertakkingen, zoo
gaan hier de bewogen en vertakte vor
men van meubelen en betimmeringen
spelend, teer en rustig over in het ruim
tebeeld. De gevonden vormen zijn har
monisch in de verkleinde schaal van
het geheel gezet. Alles is fijner, meer
vervloeiend en minder materieel, dan
wij in de woning gewend zijn. Door
vloeiend gelede vormen wordt feitelijk
de schaal opgeheven en detoneeren de
mënschen niet, omdat de omgeving
niet popperig aandoet. Zakelijkheid
dwong den ontwerper een theerneubél
hol te buigen om radiobediening moge
lijk te maken. Ook door het volgen der
doelmatigheid verkreeg de eetkamer
een naar binnen gebogen buffetwand
met rococo-achtige rondingen en de
salon een concaaf gebogen bank met
aan de zijkanten een uitgeholden achter
bouw. Deze uithollingen werden soms
beëindigd in krul vorm, zoodat wij de
eigenaardigheid beleven dat krullen uit
zakelijkheid ontstaan.
Het verfijnen en vervloeien leidt tot
andere vormen dan wij kennen bij func
tionalisme. Stoelen (die door teveel
gekrul onrustig aandoen), trapleuning
beëindigingen, beslag, een rand, wer
den reeds tot een lijnenspel, dat wij
ornament" plegen te noemen. Het is
echter hier natuurlijk en zóó op zijn
plaats, dat het niet gemist kan worden.
Het maakt de overal listig verkregen
berging gracieus en onopvallend.
Spiegelglad geslepen plafonds nemen
het drukkende van de lage vertrekken
weg, teere kleuren laten de interieurs
zweven. Alles is, er op ingesteld het
neerdrukkende van de kleine afmetin
gen op te heffen en het uitzicht door
de, ramen niet af te leiden en te belem
meren. Daar, waar de scheepsbouwer
toestond de tusschenspijlen zeer smal
te houden, is dit het best gelukt. De ge
bruikelijke raamdammen zijn altijd
storend voor het uitzicht. Van Rave
steyn bereikte met deze (tot afgeronde
,wit marmeren spijlen teruggebrachte)
damsteunpunten, dat belemmerende
schaduwpartijen tusschen de ramen
vermeden werden. Even natuurlijk en
onopgesmukt als onze Koningin het
(door de Koo zoo voornaam ontworpen
gastenboek opende met het eenvoudige
Moeder", even sober en vrij van looze
luxe is dit jacht ingericht, hoewel het
verzorgd werd tot in elk detail en prach
tig werd uitgevoerd in edel materiaal.
Nederland heeft den vorstenkinderen
een vorstelijk geschenk gegeven?de
medewerkende kunstenaars en uit
voerders hebben hiertoe veel bijge
dragen.
PAG. 10 EN II DE GROENE No.3146
r
?? -t
?l
>.'.
I
\\