Historisch Archief 1877-1940
---?-"?nul, ;.. ._ ? v(; ' ? ? - 'Y ^
-t
i
?»
vi i
'Ji.
Jl!
:--^
?,$;.
rouwen en vrouwenleven
De geschiedenis van het geteekende kindervertelsel
3Ious»<M i-n Brulntjc
*' ia vroeger jdvn
OVER het algemeen zijn bij de
kinderen de kleine hoekjes in de
kranten, die speciaal voor hen
bestemd zijn en waarin iederen dag een
nieuwe aflevering van een
kindervertelsel-in-teekeningen, met
bijbehoorende kleine stukjes tekst, afgedrukt
wordt, buitengewoon populair. De
meeste moeders van kleine kinderen
weten al wat haar te wachten staat, des
avonds, tegen schemerduister, als de
krant met een plof in de bus valt. Dan
reppen zich n of meer paren voeten
door de gang, de brievenbus vliegt open,
de voeten roffelen weer terug, de gang
door en de kamer in: Moeder, lees
eens gauw voor ! Wat doet Mickey
vandaag?" De weinig individueele en
menschelijke types uit de verhalen
schijnen in sterke mate te voldoen
in een behoefte der kinderfantasie en
doordat de ontwerpers ervan, die blijk
baar bijzonder goede kinderkenners
zijn, er nauwkeurig zorg voor dragen,
dat de hoofdpersonen hun oorspronke
lijk type steeds behouden, raken de
kinderen op den duur aan he.i ge
hecht, alsof het hun allerbeste vrienden
zijn.
Over de geheele wereld zijn die kin
dervertelsels verspreid en geliefd, en
de Amerikaan Walt Disney, die een jaar
of wat geleden de op het oogenblik nog
steeds voortgaande Mickey Mouse"
serie creëerde, wordt beschouwd als de
geestelijke vader van het
kindervertelse!-in-teekeningen.
Die eer komt Walt Disney echter
allerminst toe, want het geteekende
kinderverhaal bestaat, in iets anderen,
hoewel weinig afwijkenden vorm, al
langer dan een eeuw, en als er bij dit
soort kinderliteratuur sprake kan
zijn van een geestelijken vader, dan
moet als zoodanig genoemd worden
de negentiende eeuwsche Vlaamsche
drukker uit Lier, J. H. Ie Tellier, die
zich noemde Boekdrukker en
Boekverkooper", in 1809 stierf en de eerste
was, die de primitief gekleurde blaad
jes met prentjes voor kinderen uitgaf,
die gedurende de geheele negentiende
eeuw een ongekende populariteit ge
noten.
In die jaren, waarin de kinderlitera
tuur nog in haar kinderschoenen stond,
voorzagen die prentenblaadjes
beeldekenspapier" werden ze in Holland
ook vaak genoemd uit den aard
der zaak in een nog veal grooter be
hoefte dan tegenwoordig Ze waren in de
meeste winkels te krijgen voor een cent
of minder, en ze werden ook dikwijls
door de lompenhandelaren ter
beschikZiet Incr piit t» e
Ziet Uien nii'^ou Unanj) mto aan!
fbij mou, Dan jijn viitgfrttppnt,
Ziel) flceu nngt'fo fatcu
fenipking gesteld in ruil voor bruikbare over
schotten uit moeders lappenmand. Op
veel van die blaadjes werden, evenals in
de toenmalige kinderboeken, bekende
sprookjes behandeld, of de stof uit oude
verhalen of volksgedichtjes, zooals bij
voorbeeld onderstaande afbeeldingen
uit het prentenblaadje met de historie
van Madam Rupis en haar hond Bello
erop, afkomstig uit Neuruppin in
Duitschland en waarvan het gegeven
ontleend is aan de oude Engelsche
nursery-rhyme Old Mother Hubbard".
Verder deden de avonturen van Tijl
Uilenspiegel, Robinson Crusoë, Lam
men Goedzak en Gulliver opgeld, ter
wijl van de sprookjes vooral die van
Asschepoes, Blauwbaard en Klein
Duimpje in trek waren.
Daar die blaadjes, die, met
andere onderwerpen, ook veel voor het
volk gemaakt werden steeds meer
afgenomen werden, gingen op den duur
in bijna alle steden van Europa n of
meer drukkerijen zich toeleggen op het
vervaardigen ervan. De stadjes Turn
hout in Vlaanderen en Neuruppin in
Duitschland gaven zelfs alle twee hun
jdlcr roef een jaar;
fifeef ooit {tin (mar,
roept kbcr bie IJemjtet,
Mat *,tjt gij een stnecirjjoets
piet!"
naam aan de prentenblaadjes, die er
gemaakt werden -p- de Turnhoutsche
prentenblaadjes" en de Neuruppiner
Bilderbogen" werden er respectievelijk
vervaardigd door de drukkerijen van
B. J. Brepols en Dierkx Zoon en van
de Firma Oehmigke en
Riemenschneider, terwijl ook de Münchener Bilder
bogen", in München gemaakt door
verschillende drukkerijen, lang wereld
beroemd waren.
In Holland werden de prentenblaad
jes eveneens op groote schaal gedrukt,
oorspronkelijk was Amsterdam het cen
trum van deze kunst, later kwamen
ook Haarlem, Leeuwarden, Enschedé,
Kampen en vooral Zaltbommel meer
op den voorgrond. In Zaltbommel was
het de drukkerij van J. Noman en
Zoon, wier prentenblaadjes zoo insloe
gen, dat ze voortdurend overgenomen
en vertaald werden door buitenlandsche
drukkerijen.
Oorspronkelijk werden de blaadjes
gedrukt op het blok", en daarna door
middel van schablonen met de hand
gekleurd. Later kwam de lithographie
in de plaats van het houtblok; de ver
/{inclervvr/ïalen vroeger*
beterde techniek deed echter over h
algemeen aan het gehalte der blaadjes
geen goed: ze ontnam de charme van
het primitieve eraan, en langzaam maar
zeker verloor het prentenblaadje op den
duur de belangstelling van het publiek.
Hoezeer de prentenblaadjes voor
ma'ssagebruik bestemd waren blijkt
wel uit het feit, dat op de blaadjes zelf
voortdurend reclame gemaakt werd,
bij voorkeur in rijm. Zoo lezen we op
een blad, dat door de drukkerij van
S. en W. Koene op de Lindengracht in
Amsterdam werd uitgegeven:
Twintig prentjes om een oortje,
En tien prentjes om een duit,
Dat's depyne waard> zeid Doortje,
Wel, ik koopze en knipze uit.
En op een ander blad van denzelfden
uitgever:
Twee duiten maar, twee duiten maar,
Dan hebt g'er zestien bij malkaar,
Geinvsnteerd met veel geduld
Door kromme Esopus met den bult!
De kleinhandelsprijs was dus aller
minst hoog wat ook wel blijkt uit
het feit, dat hei publiek de prentjes,
naar den prijs, algemeen verdeelde in
centsprenten" en oortjesprenten". In
Frankrijk varieerde de prijs van een
image" tusscheri de twee en tien cen
times. Ook de groothandelsprijs is be
kend: omtrent 1840 kostte een zeker
blad van de erven H. van Munster
? 2,70 de riem (een riem is 480
bladen).
In de tweede helft van de vorige eeuw
is het kindervertelsel-in-teekeningen
nog eenmaal tot wereldberoemdheid
gekomen. Toen schreef en teekende
namelijk de Frankfurter dokter
Heinrich Hoffmann voor zijn zoontje de be
kende geschiedenis van Der
Struwwelpeter" Piet de Smeerpoets en hij
was bij zijn werkwijze kennelijk
geinspireerd geweest door de prenten
blaadjes, zij het dan dat zijn geschiede
nissen eigen vinding waren.
En zoo bezit het geteekende kinder
ver t ilsel in plaats van n eigenlijken,
drie geestelijke vaders daarvan is
Le Tellier de eerste en dus de oudste
en Dr. Heimich Hoffmann vermoedelijk
wel de origineelste. Walt Disney ver
liest, als Dritter in Bunde, op deze ma
nier wel iets van zijn glorie, al is zijn
schepping Mickey Mouse" origineel.
En voorloopig kan hij bogen op de eer
een der laatste en modernste te zijn van
de kunstenaars, die een rol speelden in
de geschiedenis van het
kindervertelsel-in-teekenirigen. ,
WlLLY VAN DER TAK
'KUIS.
En daar de dokter hem beweging voor- Vrouw Rupis wilde hem met zijn
verschreef, , ' jaardag of) fruit tracteeren,
Reed hij op zijn bok vook door beemd Zij trof hem aan toen thij juist op zijn
en dreef. f/uit zot te repeteeren.
(Uit de oude kindervertelling : De geschiedenis van vrouw Rupis en haar hond Bello).
,,Wot bedoel je, Miepsie?" vroeg M/kkie.
Wat is er niet op' arde aan je woning?"
,,Lieve grutten, Mikkie, alle muren mogen1
heus wel eens een verfje hebben."
(Uit het bekende k nderverhaal van Walt
Disney. De figuurtjes zijn vooral bekend door de
teekenfilm).
Pope/e de Soi/ormon, het bekende figuurtje
van Max Fleischer uit teekenfilms en kinder
verhalen, de moedige zeemon, die door het
eten van spinazie geweldig sterk wordt,
alles en nog wat tegen den grond slaat
en zelfs in , staat is huizen met bewoners
en of op te tillen. ,
Gevecht om een spiegel
EEN onbloedige, maar een taaie,
hoewel niet wereldkundige strijd
om een spiegel, een strijd, die
zich op dit oogenblik in zijn tweede
faze bevindt.
Gevechtsterrein: de damessalon van
het station Hollandsche Spoor te Den
Haag, waar het voprwerp in kwestie
hangt. Gevechtsterrein in engeren zin:
de plaats vóór den spiegel.
Strijdende partijen: eenerzijds de
spoorwegdirectie, die zich de nobele
taak gesteld heeft, de vrouw van heden
in betere banen te leiden; die in verzet
is gekomen tegen den geest des tijds,
tegen den, laat ons het maar bij den
waren naam noemen, in de laatste jaren
zoo toegenomen openbaren
toileteerlust van de vrouw; anderzijds de
den damessalon frequenteerende vrou
welijke reizigers, die met het meest
voordeelige uiterlijk in en uit den
trein wenschen te komen en kam,
poederdons, lippen- en
wenkbrauwenstift, ook vóór den spiegel in de dames
wachtkamer Hollandsche spoor te
Den Haag, althans in de eerste faze
van den strijd kwistig hanteerden.
Resultaat van de eerste faze van den
strijd: een plakkaat, door de
spoorwegmannen naast den spiegel aangebracht,
waarop de woorden: verboden hier
toilet te maken."
Hiermee meende de spoorwegdirec
tie het hare te hebben gedaan om de
fatale vrouwelijke openbare
toileteerzucht den kop in te drukken. Alleen
restte haar nog, er voor te zorgen, dat
het verbod niet overtreden werd. En,
zelf onzichtbaar, liet zij zich in zicht
baren vorm vertegenwoordigen door
de juffrouw van het zich in een aan
den damessalon grenzende ruimte
bevindende toilet en droeg zij aan haar
de handhaving van het verbod op.
En welke vrouw, aan wie een taak
opgedragen wordt al moet zij tegen
haar eigen seksegenooten optreden
vervult die niet met allen ijver, die in
haar is? Zoo ook de juffrouw van dit
toilet.
Gevolg en tweede faze van den strijd,
(want welke vrouw kan een spiegel
negeeren?) geen vrouw wordt op de plaats
vóór den spiegel geduld. De juffrouw
in kwestie waakt als een Cerberus.
Ik zag een vrouwelijk wezen op de
fatale plaats staan en haar das in de
juiste plooi schikken, en de Cerberus
was ter plaatse en verbood haar toilet
te maken." ,,Maar juffrouw, is dit
verboden?" ,,Ja mevrouw, u krijgt er
last mee, het mag niet." Maar juf
frouw, daar waag ik desnoods een
proces op, noemt u dit toilet maken?
Waarvoor dient dan een spiegel?"
Mevrouw, hij zal ook weggenomen
worden."
Dit zal het krachtdadige middel zijn,
waarmee de spoorwegdirectie haar
hooge doel, de algeheele onderdrukking
van de vrouwelijke spiegelzucht tot
het uiterste gediend heeft.
Maar of zij het genus
de-vrouw-vanheden, daarmee verbeterd zal hebben
en in betere banen geleid, die haar
buiten een spiegel om voeren?
Deze krachtdadigheid zou ook op
zwakte kunnen wijzen.
S.
Verhuizen een avontuur
WAT is het toch voor een
wonderlijk gevoel, dat ieder
najaar een gedeelte van de
menschheid schijnt te bezielen en het
noodig maakt, dat zij gaan zoeken
naar een nieuw huis?
Als iemand in huis de gedachte aan
een nieuwe omgeving uit, komen er
van alle kanten bezwaren. Maar lang
zamerhand ebt alles, wat eerst zoo
onprettig en zoo lastig en zoo onover
komelijk leek, weg.
Verhuizen? Misschien nog zoo gek
niet!" En dan begint het zoeken.
Het zoeken naar een nieuwe woning
is een zorg te meer in het gewone leven
van allen dag. Maar toch het heeft
een zekere bekoring. Het is, of men
met een boot van den eenen oever
vertrekt en niet weet wat de andere
brengen zal en waar men precies aan
land zal stappen.
Wij dwalen door de straten, speurend
naar' leege of leegkomende woningen,
en het avontuurlijke zwerversgevoel
komt al over ons.
.EEN RECEPT VAN DE 6ROENF,
MIIIIIIIIIIIMIIMIIIIIIIIIII
l Spaghetti mei ansjcvis \
| T\EZE onverwachte en geslaagde ~
combinatie is kinderlijk een- |
| voudig van uitvoering"t vertelde mijn |
| politiek links georiënteerde vriendin, f
| die tegen het fascisme is, maar door i
l de zwakheid des vleezes toch voor f
Italiaansch eten ijvert. Gooi de f
l spaghetti in veel kokend water en f
f laat ze niet te gaar worden Neem f
| voor drie personen ongeveer 123 gram f
\ansjovis, hou die goed onder dei
f kraan, ontgraat en smelt in vrij veel |
| boter in een groote koekepan, waarin |
l ook de spaghetti even wordt rond- l
| gewenteld. Bak anderzijds in wat |
| olijfolie ongeveer i/4 pakje paneer- \
i meel (eigengemaakte is nog lekker- |
| der) en werk dit na enkele minuten i
l door het geheel. Serveer onmiddellijk l
| met voor wie ervan houdt wat |
| capertjes." f
TIIMII MUI it iiiimiiiiiiiiiimiiMiiiiiiiiniimiiiiii?
PAG. 13 DE GROENENo. 3148
Iedere wijk van een stad heeft haar
eigen leven, haar eigen gezicht....
en het is, of wij eigenlijk van. de eene
stad naar de andere trekken. Toch is dit
vreemde, onwennige, de bekoring van
het verhuizen. Wij verlaten een ver
trouwden vriendenkring wij krijgen
nieuwe buren nieuwe kennissen,
nieuwe vrienden misschien. Den eer
sten keer, dat wij den weg van het
nieuwe huis naar ons werk moeten
gaan, vinden wij hem lang en saai en
alles lijkt zoo vreemd.
Maar al spoedig komt hierin veran
dering. Zelfs leelijke, oude straten en
stegen worden ons om de een of andere
reden lief, misschien omdat 's morgens
de zon zoo stralend in de donkerte
van hun huizen valt; misschien om een
felgekleurde plant voor een venster;
misschien om de gezichten, die wij
telkens ontmoeten. De omgeving wordt
vertrouwd en ajs wij er later eens weer
uit wegtrekken, ,doet het ons, diep in
ons hart, toch wel een beetje pijn.
Wat beteekent die pijn om het
verlaten van iets, dat toch niet eens
bijzonder mooi was?
Niet alleen, zooals sommige pessi
misten zeggen, dat de mensen een
gewoontedier is, maar omdat hij ook,
in den grond van zijn nuchtere hart is:
een droomer, die zijn sprookjesge
schiedenissen weeft om de
allergewoonste dingen van het dagelijksche
leven.
Maar bovendien is hij iemand, di
graag zoo nu en dan eens uit zijn eigen
huid zou stappen, iemand, die houdt
van het avontuur en de verandering.
Uit je eigen huid stappen gaat nu
eenmaal niet; maar waarom zouden
wij niet doen, wat er toch veel op lijkt,
namelijk verhuizen?
De mensch, die van verandering
houdt, hoopt in stilte, dat hij in een
nieuwe omgeving ook, een ander
mensch zal worden.
Ook de drukte en de opwinding van
de eigenlijke verhuizing hebben haar
bekoring.
(Slot volgende pagina}
Slnd» onheuglijke tijden 1*
bijzondere distinctie geweest die voor
der schepping ten zeerste in de smaak viel.'
Doch ook in onze moderne dagen weet de man ^
van smaak de fijne, opwekkende Lavendelgeur nog
steeds te waarderen. Bij voorkeur gebruiken heren
nu het bijzonder verfrissende VINOLIA
Lavendelwater in de sierlijke, kloeke fles en de ongeëvenaarde
VINOLIA Oud Lavendel Toiletzéep in luxe-doos
van 3 stuks. De ideale combinatie voor ieder, die
prijs stelt op de zuivere, natuurlijke lavendelgeur.
PARFUMERIE VINOLIA N.V.
F. VAN GELDER & CE
PRINS HENDRIKKADE 25-27 A MOTCDH A M
VAN BAERLESTR. 40 (HL.) AlYlO l tKUAIYl
PORCELEIN - AARDEWERK - GLAS - KRISTAL
WIJ VERKOOPCN RECHTSTREEKS AAN PARTI
CULIEREN, OOK OP DE PRINS HENDRIKKAOE
U PROFETEERT VAN EENE TRADITIE EN ER VARINB VAN RUIM H EEUW
PER EZ
PERZISCHE TAPYTEN
AMSTERDAM SINGEL 480 bij Koningsplein
ROTTERDAM - 's-GRAVENHAGE -UTRECHT
Ad verteeren... doet verkoopen!
i J -"*'
vn* "? ' faivr y*»»rend voor