Historisch Archief 1877-1940
UITHUmèHEDEN
Het Amsterdamsche Seizoen
HET Amsterdamsche seizoen is ge
opend, en vrijwel weer gesloten,
met het befaamde Concertgebouwbal.
Het vorige jaar moet het niet erg aardig
geweest zijn, en daardoor waren er dit
maal minder aanwezigen, waardoor
het veel aardiger was. De vraag is nu,
hoe het het volgend jaar zal zijn.
Grock in Amsterdam
G ROCK staat
avond aan
avond op het
tooneel van Carré.
De legende en de
litteratuur hebben
zich sinds lang
van Grock
meestergemaakt.Grock
zelf is alles min
der dan legende
en litteratuur. Hij /~\ l
is een clown. Hij / S
is geen doctor in,
de philosophie.Hijl
is geen bejaard
heer. Dat is even
zeer bijzaak als
de dochter van
Mariene Dietrich of de
huwelijksschandalen van Charlie Chaplin. De hoofd
zaak is, dat Mariene Dietrich een goede
actrice is, Charlie Chaplin een groote
komiek en Grock een groote clown.
Over een clown moet je niet lezen. Een
clown moet je zien, net als de alpen.
Grock, de clown beteekent: rust. Esn
stil mensch, met onnoemelijk dwaze
invallen. Een lieve, vriendelijke man,
die niemand kwaad wil doen, die
hulpeloos, bedroefd en blij is. Een
pianist, wien de onmogelijkste dwaas
heden geschieden, een violist met een
stillen strijd tegen de materie en met
berusting, een clarinettist met de zon
derlingste geluidsongevallen en een
ontroerend speler van het bandoneon.
Grock's humor is niet om te
schateren. Het is een geestigheid, die zoo ver
fijnd is, dat het het genieten ervan
soms een zuiver cerebraal plezier is.
Dat is dan haast al weer litteratuur.
Maar Grock is geen litteratuur. Over
een clown lezen is als lezen over
oesters eten. Desnoods een surrogaat
bij gebrek aan beter. Kies daarom het
betere inplaats van dit gebrek.
Tooneel
Afscheid Anna Sablairolles
MAANDAGAVOND heeft in den
Amsterdamschen Stadsschouw
burg mevrouw Sablairolles afscheid ge
nomen van het Amsterdamsche pu
bliek. Een schoon avontuur" heet
het vloeiende Fransche blijspel, waar
mee de actrice haar afscheidstourn
maakt. Het is een virtuoos geschreven
stuk met eigenlijk alleen maar goede
rollen, waarvan een aantal in deze,
door Cruys Voorbergh geregisseerde
voorstelling, ook goed gespeeld zijn.
Een liefdespaar komt met behulp van
de lieve oude grootmoeder door de
moeilijkheden, die een vijandige we
reld hen in den weg legt. Anna Sablai
rolles is de lieve oude grootmoeder,
die een krasse oude dame is, die haar
eigen zinnetje volgt en haar wil door
zet; die schijn van waarheid weet te
scheiden, en als eenige wensch nog
heeft, haar kleindochter gelukkig te
weten. Het is een rol, waarin Anna
Sablairolles zich gelukkig moet voelen,
omdat zij zichzelf kan spelen. Zij is
zulk een lieve, oprechte oude dame.
Zij zelf is even ontroerend als de groot
moeder die zij speelt. Zij zelf heeft
zooveel onafhankelijkheid en zooveel
humor en toewijding.
Er is een huldiging geweest. Colle
ga's en vrienden hebben gesproken.
Goedwillende studenten. Velen hebben,
haar prijzend, zoo ongeveer zichzelf
bedoeld. Maar toen Anna Sablairolles
bedankte, was er geen ijdelheid. Er
was een ontroerde en ontroerende oude
dame, die ons bedankte voor hetgeen
zij gegeven heeft.
Stralende Dageraad
(Het Residentie Tooneel)
HET is niet alles,den heelen avond
de beklemming van een totali
tair regiem te moeten ondergaan. In
Stralende Dageraad", een uit het En
gelsen vertaald stuk van Norman
Macowan, gebeurt dat.
Daarbij is dan nog een gelukkige
omstandigheid, dat het niet zoo na
tuurgetrouw gespeeld werd, dat je
tooneel niet van werkelijkheid kon
onderscheiden. Een beetje totalitaire
tooneelmatigheid was er nu en dan
wel. Maar is het wel aardig, te mop
peren, als er zulk een vriendelijke ten
dens geboden wordt? Als wij mogen
zien, hoe verdrukt de menschen leven
in een staat, die een kruising is tus
schen alle dictaturen: van links, rechts,
boven en onder? Neen. Het is niet
aardig. Hier heerscht nog gelukkig de
vrijheid, om te schrijven en zeggen
wat men denkt. Wel nu: ik vond het
een zwak stuk, slechts door enkele
S taosscnou wm
louwburg
N.V. HET NEDERLANDSCH TOONEEL - Directeur Cor r.n der LugtMeUert
EERSTE VOORSTELLING
HONEYMOON
Blijspel in drie bedrijven van J. B. Priestley
Zaterdag 11 Februari 8.15 uur
Zondag 12 Februari 8.15 uur
MADAME SANS GÊNE
Verwacht: De Glorieuze Schaduw en Onze Stad
acteurs goed gespeeld: Groenier, als
een sadistisch generaal, Piet Bron als
een humaan functionnaris, en Enny
Meunier, als een enthousiaste aan
hangster van het nieuwe systeem.
Maar echt mooi, als ik dan toch nog
mag zeggen wat ik vond, echt mooi
vond ik het heelemaal niet.
Film
Zestig glorierijke jaren
(City Theater)
WIJ hebben pas de Hollandsche
Veertig Jaren gehad. Dat was
een burgerlijke film. Hij ging over
burgers. Zestig Glorierijke Jaren is
een vorstelijke film. Hij gaat over
koningen. Vorsten zijn kleuriger dan
burgers. Deze film is in kleuren. Dat
is consequent en het is niet eens leelijk.
Integendeel. Ik noem het een vooruit
gang. Liga zij mij genadig !
De zestig glorierijke jaren (wat
klinkt dat leelijk) is eigenlijk een pa
triottische film. Hij maakt reclame voor
een sterk Engeland. Dus is het een
actueele film. De regeering van Ko
ningin Victoria en Albert trekt kleurig
voorbij. Geschiedenis achteraf is altijd
een beetje makkelijk. Het heeft meestal
als motto: zie je wel, heb ik het je
niet gezegd?" Hier ook. Maar het
hindert niet want in de heele
opvoeMIJN VRIEND DE THU1SZITTER
ALLET
over:
T JET ballet", aldus mijn vriend
,,** de Thuiszitter, en hij stak den
brand in een manillasigaar die zoo
donkerblond was als de lievelingsvrouw
van den Maharadja van Patiala, ,,is
nog erger dan een scheurkalender met
spreuken. Je weet gisteren al wat er mor
gen zal komen. Het Ballet behoort in 't
Quartetspel der Kunsten tot het quartet :
Bewegingskunsten" en heeft als
complementeerende kaarten: Het Dans
paar", De Kitsch" en De Charade".
Je begrijpt natuurlijk", aldus mijn
vriend, en hij blies behagelijk een
kringetje mooi blauwe rook de lucht van
zijn studeervertrek in, je begrijpt na
tuurlijk, dat ik niet het serieuze maar
het namaak-ballet bedoel. Op elke vijf
serieuze balletten komen er vijfhonderd
namaak-batletten en van de vijf echte
zijn er vier ook nog niet zuiver op de
graat. Als de Csaar aller Russen slechts
10% van alle balletten, die nu zeggen
toen voor hem gedanst te hebben, gezien
zou hebben, is het nog een wonder, dat
de Russische revolutie nog niet veel
eerder gekomen is. Het lijkt ingewikkeld,
aldus vervolgde mijn vriend, maar het
is juist."
Voor een ballet heb je, volgens mij,
noodig: i Russischen naam, en ongeveer
16 meisjes. Alles wat je meer zou
hebben, aan goeden smaak of fantasie,
zou maar remmend werken. Want alles
wat afwijkt van de geheiligde traditie
van het ballet, is taboe. Als je een ballet
wilt maken, heb je de verbindende keus
tusschen : het Russische, het Beiersche,
het Spaansche, het Hongaarsche, het
Chineesche of het Weensche ballet. Iets
anders is niet toegelaten. De keuze is
daarom niet moeilijk en niet van belang,
omdat al die balletten precies eender
zijn. Het eenige wat verschilt zijn de
Meeren en de uitroepen aan het eind.
Russisch en Hongaarsch zijn hoofd
doeken en kaplaarzen. Bij Chineesch
steek je de beide wijsvingers naast je
schouders de lucht in en je loopt op een
sukkeldrafje. Spaansch zijn hooge
mantillas en voor den leider van het ballet
een flatteus toreadorcostuum met gor
dijnfranje en kuiten. Aan het eind roep
je: O lé!", hetgeen zoo veel zeggen wil
als Goddank/"
Hongaarsch is Eljen !" en Russisch :
Hei ja boems !" De Weensche finale
heeft zoo zijn eigen wetten. Men danst
haar met hooge hoeden en pantalons met
souspieds. Voor de dames parasolletjes
en kanten pijpen onder de zwierende
rokken uit.
Tegen dit alles", aldus ging mijn
vriend onverstoorbaar voort, zou geen
enkel bezwaar aan te voeren zijn. Alleen
doet zich het ongelukkige feit voor, dat
alle landen, waarvan zij balletten hebben
gemaakt, in een compromitteerende
situatie gekomen zijn. Russische dan
sen? En de Sowjets dan? Doodend
arbeidsrhythme ? Spaansche castagnet
ten? In Spanje ratelt iets anders dan
castagnetten. Er worden geen stieren
maar menschen afgemaakt. In China
dansen geen vroolijke kersenbloemige
geishas. Daar dekken moeders met haar
lichaam haar kinderen. De Weensche
finale? De Weensche finale is niet
Biedermeyer maar Bürckel. Nee, alle
landen, waarvan ze balletten gemaakt
hebben, zijn verloren !
En daarom geef ik je een goeden
raad", aldus sprak mijn vriend de
Thuiszitter, en bracht een lucifer naar
zijn sigaar die ondertusschen uitgegaan
was, stuur een request naar den
minister van Onderwijs, Kunsten en
Wetenschappen, waarin je hem smeekt,
een Besluit uit te vaardigen, waarbij
het allen leiders van balletten verboden
wordt, Hollandsche klompendansen uit
te voeren.
Eigenlijk is het toch wel merk
waardig", aldus besloot mijn vriend
ons gesprek. Jij, die zoo veel ballet
ziet, hebt dat gevaar nooit gezien. Dat
ik nu weer die goede idee moest
hebben!"
ring ligt toch nog genoeg spanning
en actualiteit. Opvoering? Ja, daar
lijkt het een beetje op. Er wordt een
stuk geschiedenis opgevoerd. Een kleu
rige geschiedkundige charade met
hoofdrolspelers uit de eerste klasse:
Anna Neagle en Anton Walbrook. Anna
Anna Neagle als
de oude Victoria
Neagle speelt de vorstin, van jong
meisje tot heel oude vrouw. Een soort
tooneelkundige krachtprestatie. Maar
het hindert niet. De figuur leeft en de
film ook.
Shanghai drama
CEN heerlijk spannende film is
*~ Shanghai Drama, dat nu al weer
in andere steden dan de hoofdstad
draait. Het is een film van Pabst,
die het métier nog niet verleerd heeft.
Russische emigranten te Shanghai zijn
het onderwerp met een achtergrond
van twee machtige organisaties, die
het Chineesche volk elk een anderen
kant op willen doen schrijden. Een
reactionnaire, (waarbij Louis Jouvet
een prachtigen schurk speelt) en een
vooruitstrevende.
Het drama, dat een gelukkig eind
heeft, heeft als ongezienen maar steeds
merkbaren achtergrond en bedoeling
de humanistische opvattingen van de
makers. De voorgrond is echter inge
nomen door een heftigen strijd met
alle middelen van de twee Chineesche
organisaties die door elk bioscoop
publiek zonder eenig voorbehoud ge
accepteerd zal worden.
Jongensstad (Corso Theater)
IK heb er bij gehuild. Ik ben senti
menteel, maar ik heb er bij gehuild.
Jongens, die samen een stad opbouwen,
die samen een geordende, zuivere
samenleving scheppen. Er is een
slechte jongen bij, gespeeld door Mickey
Rooney. Zulk een rol, perfect gespeeld,
is een geweldige prestatie: van het
vermakelijke maar onuitstaanbare
branieventje tot het tot leven en bloei
gewekte jongenszieltje.
Er is een prachtige rol van Spencer
Tracy, als de vader en stichter van de
Spencer Tracy als
de vader van
Jongensstad
stad. Maar dat alles, hoe goed ook,
zinkt in het niet bij de zuiverheid en de
meeslepende kracht, waarmee deze
samenleving van en voor jongens tot
ons spreekt.
Cabaret
Fransche sterren
LUCIENNE Boyer en het duo Pills
en Tabet komen deze week naar
Amsterdam.
Carlton hotel en het Muzieklyceum
ontvangen hen gastvrij. Evenals
uithuizig Amsterdam.
PAG. M DE GROENE No. 3219