Historisch Archief 1877-1940
UITHUmGHEOEN
l
i
K-i
St>dslnventarl$
Het Centraal Station
HET Centraal Station is meer dan
een station. Het is bovendien een
verzamelpunt. Onder de klok" is het
begin van gezelschapsreizen en van
gezamenlijke uitstapjes. De perrons
zijn het tooneel van hereenigingen, van
afscheid en van uiteengaan. Eigenlijk
is het Centraal Station een schuilhoek
van romantiek en sentimenten.
Menschen op een station zijn anders
dan menschen overal elders. Het zijn
dynamische wezens, hun lichaam is
hier, maar hun geest is nog ergens
anders of reeds ergens anders. Het zijn
ziellooze schimmen die er dwalen, en
op de bordjes kijken naar de perrons,
waar de treinen moeten aankomen en
vertrekken. Alleen de kruiers, de
akojongens en de koffieverkoopers, be
nevens de stationschef behooren op een
station. Zij kijken goedmoedig toe,
hoe reizigers met hun zenuwen en hun
koffers manoeuvreeren. Zij zijn bereid
hen te helpen, en zij hebben de zeker
heid en de rust van begrafenisonder
nemers. Want een station, dat ge
schapen is voor reizen in het algemeen,
heeft altijd iets van de Groote Reis.
Het is winderig op het station, het
tocht er en schril klinken de fluiten
der treinen. Wolken stoom blazen.
Gorgelend klinkt de motor van een
electrischen trein. Het station is het
tehuis van dakloozen en statenloozen.
Blijf er niet te lang. Het brengt
ongeluk.
Tentoonstelling
Teekeningen en etsen (Arti)
CR zijn voor den Zaterdag en
Zon^ dag nog andere genoegens te
vinden dan het trappen van een voetbal,
het zitten in een bioscoop en zelfs het
wandelen in de weiden en bosschen.
Zoo gij een open oog hebt voor de ge
kristalliseerde schoonheid, ga dan naar
Arti en verdiep u daar in de prachtige
collectie oude teekeningen en etsen.
Rembrandt's ganzenveder, Watteau's
crayon, Pieter Breughel's pen en de
teekenstift van zooveel andere groote
en kleinere meesters scheppen een
wereld van schoonheid en weelde.
Geniet daar van de kracht en liefelijk
heid van Rembrandt's etsen, de fantas
tische tafreelen van Lucas van Leyde,
en de onvergelijkelijke vizioenen van
Dürer, Adriaen van Ostade, Cranach.
Honderden meesters verhelderen daar
uw Zondag. Dinsdag wordt de collectie
geveild.
Tooneel
Honeymoon (HetNed. Tooneel)
NIET slechts de smokings van de
Vrienden van Het Nederlandsch
Tooneel" ook het tooneel zelf toont,
dat er een streven naar vernieuwing
en verbetering is. Honeymoon" van
Priestley, gespeeld door leden van Het
Joi. van Gasteren Paul Storm
Nederlandsch Tooneel onder regie en
met de hoofdrol van Paul Storm moge
dan -in herinnering blijven als een
voorloopige mislukking op den weg
naar goed tooneel.
Nu er op het programma drie artis
tieke leiders van N.V. Het Nederlandsch
Tooneel staan, had op zijn minst
een van die drie tegen den regisseur,
Paul Storm, moeten zeggen: Wilt gij
een stuk regisseeren met betrekkelijk
nieuwe en jonge acteurs? Goed. Daar
zijt gij wel toe in staat. Wilt gij een
hoofdrol spelen in een modern con
versatiestuk? Goed. Ook daartoe zijt gij
wel in staat. Maar wilt gij beiden
tegelijk doen? Neen, Paul Storm.
Dat is te veel".
Te veel wilde de regisseur, te veel
wilde de hoofdrolspeler, en daardoor
bereikte hij te weinig, veel te weinig.
Het stuk van Priestley is zeker niet
onvermakelijk. Het is een vriendelijke
liefdesgeschiedenis tusschen een groote
actrice en een tooneelschrijver. Maar
het stuk op zichzelf is niet meer dan
een raamwerk, waarop een vindingrijk
regisseur met vindingrijke acteurs zelf
het gebouw hunner fantasie en schep
pingskracht kunnen optrekken.
Allereerst moeten de hoofdrol
spelers, de actrice" en de tooneel
schrijver", (gespeeld door Joséphine
van Gasteren en Paul Storm) alleen
al door hun wezen, door hun persoon
lijkheid volledig levende en volkomen
overtuigende menschen zijn, ook zon
der dat zij nog een woord van hun
tekst gesproken hebben. Als dat zoo is,
komt de rest van zelf; als het niet ze o
is, kan niets het meer redden.
Hier was het niet. En zoo was er geen
overtuiging. De tekst en de handeling
had geen rustpunten. Het eene woord
leunde tegen het volgende, de eene
gebeurtenis ging over in de volgende.
De bijfiguren, afgezien van een koste
lijke kamenier van Mies Elout, waren
te slordig of te grof getypeerd, de decors
van Koen Limperg waren als kamers
begeerenswaardig, maar als decors,
door halve hoogte met er achter
hinderlijk bewegende gordijnen, te
weinig geschikt als rustige achter
grond en omsluiting van de handeling.
Vasantasena (Het
ER zijn oogenblikken, dat het voor
den uithuizigen gids een vreugde
is, zijn publiek de bezienswaardigheden
trots te toonen. Nu doe ik het. Mijn
beste tooneelbezienswaardigheid is Va
santasena, het oud-Indische
tooneelspel van Koning Cudraka in de prach
tige Hollandsche vertaling uit het
Sanskriet van wijlen Dr. J. H. Leopold.
Een bezienswaardigheid uit de vijfde
eeuw, spannender en boeiender dan
het meeste dat latere tooneelschrijvers
hebben gemaakt.
Het is zoo prettig om in den schouw
burg nu eens niet nagemaakt-moderne
interieurs, artistiekerige
modernigheden te zien. Ook dit was namaak.
Maar het is namaak van heel mooie
oud-Indische prenten. Johan de Meester
regisseerde, ontwierp en ensceneerde
de voorstelling. Hij werkte met het
Residentie-Tooneel, dat zich in zuivere
bescheidenheid achter zijn taak stelde.
Dit stuk is een groot meesterwerk.
Het spreekt van menschelijken harts
tocht, van liefde, van lust, van diefstal en
eerlijkheid. De tekst is van sterke dich
terlijkheid, de actie kleurig en veelzijdig.
MIJN VRIEND DE THUISZITTK:
3E CRIT1EK
R
o v er:
/K wil natuurlijk," zei mijn
,, vriend, de Thuiszitter, terwijl hij
zorgzaam een volrijpe peer schilde en
met smaak en genot een sappig stukje
in zijn mond stak, ,,ik wil natuurlijk
geen critiek op jou uitoefenen. Je bent
mijn vriend, al ben je eigenwijs, maar
toch zou ik je iets ter overdenking willen
geven. Avond aan avond ga je naar
schouwburgen en bioscopen, cabarets
en revues. Waarom? Om critiek uit te
oefenen. Met welk recht? Ik zal het je
zeggen. Zonder eenig recht. Waarom doe
je het dan? Om te leven. Ik vind jou,"
zei mijn vriend, en hij keek mij scherp
en bestraffend aan, ik vind jou een
aanmatigend en afkeurenswaardig we
zen. Jij zit beneden rustig en wat sla
perig in je stoel. Ondertusschen trachten
daarboven acteurs en actrices het beste
te geven wat in hen is en tevens hun
brood te verdienen. Jij zit verwaten in
je zetel, oordeelt, critiseert, veroordeelt
en looft en gaat later naar huis, schrijft
het op en hebt het recht aan je zijde.
Het recht van de drukinkt, dat, en dat
weetje zelf net zoo goed als ik, geen recht
maar een overmacht is. En zoo gaat het
niet alleen jou, maar velen. Alleen ken
ik jou beter en ben je mijn vriend. Jou
mag ik dus uitschelden. Wat heb je nu
tot je verdediging aan te voeren?"
Wel," zei ik, kijk, je moet dat nu
niet zoo zien. Je moet bedenken...."
Ik moet niets bedenken," zei mijn
vriend, en stak het laatste stukje rijpe
peer in zijn mond (mij had hij niets ge
geven) ik heb niets te bedenken. Ik
zit thuis en hoef niet eens te denken.
Maar jij kunt niet denken en daarom
klamp je je vast aan de gedachten van
anderen en levert critiek, gedrukte cri
tiek. Wat is je functie in de maatschap
pij, wat is het nut, wat zijn je geestelijke
adelsbrieven? Ik zal je wat vertellen.
Je hebt ze niet. En daarom geef je cri
tiek. Aan je critiek klamp je je vast en
zegt: ik die zoo oordeel over anderen,
moet wel meer zijn dan die anderen. En
omdat ik meer ben, mag ik over ze
oordeelen," is het niet zoo, jongen? Ga nou
niet huilen, want ik laat je nog niet los.
Je vindt critiek noodig? Goed," aldus
sprak mijn vriend de Thuiszitter, en hij
veegde met een satanischen grijns zijn
handen af aan een wit servetje, goed
dan zal ik critiek leveren op jou. En
zoo moest het altijd gebeuren. Er moest
een critiek zijn op de critiek. Jij vond
in dat eigenwijze stukje van jou over de
opvoering van Roodkapje", dat de
actrice, die de titelrol speelt, zeer onvol
doende was ? Maar wat zou jij geschre
ven hebben, als je op die actrice verliefd
was ? Iets heel anders, is het niet, jongen ?
En daar blijkt al je eerste feil uit: Je
bent omkoopbaar! Je vond het stuk
zwak? En als je het nu zelf eens
geResidentietooneel)
Het is een verstandig idee geweest,
dit superieure oude stuk te spelen.
Daarmee zij niet gezegd, dat het
hoogste, wat er op tooneelspeelgebied
te beleven is, hier wordt gegeven.
Verre van dat. Veel rollen zijn zwak be
zet, veel middelmatig. Maar elke speler
droeg naar vermogen de schoonheid
van het stuk. Het verhaal spreekt tot
ons, spreekt tot u, als u zoo verstandig
bent, een avond naar den schouwburg
te gaan als de geschiedenis van Vasanta
sena, de rijke bajadere, die den armen
koopman bemint, vertoond wordt.
Als Maitreya, des koopmans vriend,
hem steunt in zijn strijd om de liefde
van de bajadere, als de sluwe en slechte
koningszwager Samsthanaka probeert
de bajadere tot de zijne te maken,
maar haar tenslotte wil wurgen. Als
de arme hoogstaande koopman van
den moord verdacht wordt en bijna
terechtgesteld. En als de liefelijke
Vasantasena tenslotte met den eerlijken
Brahmaan en koopman vereenigd
wordt, in een liefde, die na vijftien
honderd jaar even stralend en liefelijk
is, als toen zij geschapen werd.
schreven had? Je bent dus subjectief.'
Je vond de bijrolten zwak bezet en den wolf
vond je onnatuurlijk? Wat zou je zeg
gen, als jij nu de directeur van den
dierentuin was, die den wolf in bruik
leen had afgestaan ? Je zou trots op hem
zijn en hem een extra biefstuk geven !
Je bent dus ijskoud en zonder dieren
liefde ! En zulk een mensch, zulk een
feilbaar en zwak menschenkind poseert
als de criticus, die alles weet. Laat mij
eens hartelijk lachen," aldus mijn
vriend, dien ik langzaam begon te
haten, en hij stiet een hoonenden lach uit.
Nee, beste jongen, zooals je daar zit,
ben jij voor criticus ongeschikt. En
daarom zal ik je wat zeggen: bij elk
stukje, dat je voortaan over iets of
iemand gaat schrijven, moet je in den
vervolge eerlijk overleggen: je eind
examencijfers van H.B.S. of gym
nasium, je genoten vooropleiding: een
verklaring van drie psychiaters, dat je
toerekeningsvatbaar bent en een rap
port met de synthese van een psycho
analyse van op zijn minst twee jaar,
waarin een verklaring te vinden is van
al je voorkeuren en afkeuren en waaruit
al je reacties begrijpelijk gemaakt kun
nen worden. Gek, jij die als criticus
poseert, bent zoo weinig critisch tegen
over je zelf. Dat ik nu weer op die idee
moest komen."
iStaosscJiotrwbt
sschotrwburg
N.V. HET NEDERLANDSCH TOONEEL - Directeur Cor Tan der Lu?t Melaert
Zaterdag 18 Februari 8.15 uur
Zondag 19 Februari 8.15 uur
MADAME SANS GÊNE
GEWONE PRIJZEN
Het Cnineescne Landhuis
Populaire prijzen van f 2.06 f 0.46 a.r.i.
Verwacht: Schijn en werkelijkheid'
PAG. U DE GROENE No. 3220