Historisch Archief 1877-1940
DOR
grafie gebruikt om de teekeningen op het hout over
te brengen. Een moderne, alle middelen van de
techniek gebruikende plaatjesfabriek. Een prach
tig orkest onder een virtuoozen dirigent. Een draai
ende, lichtovergoten revue geleid door een
visionairen regisseur. Reinhardt, Lubitsch en Chaplin in
n geest, overgoten met ettelijke droppels van
den demonischen Goya.
IN twintig jaren, als een komeet verschijnend,
veertig-,vijftigduizend teekeningen als een
sterrenregen om zich heen strooiend, zoo voltrekt zich
het wonder van Gustave Doré. Zeven millioen frank
verdient hij er mee. De chef van dit
wonder-teekenparadijs staat als een grand-seigneur midden in
het leven van Parijs. In zijn salon komen de grooten
van zijn tijd samen. Alexandre Dumas, Jacques
Offenbach, Eugène Sue, Meyerbeer, Hippolyte*
Taine, komen samen. Romantiek, Realisme, Drama
tiek, scepsis en wijsheid, ontmoeten avontuur en
schoonheid, antiek en middeleeuwsch. Slechts
Victor Hugo, de door Napoleon III verbannene,
ontbreekt; als geen andere had hij op dezen
Parnassus van gearriveerden gestraald; ook daarin op
Dorégelijkend dat hij als vijftigjarige reeds een
beroemdheid was.
Eén ding is echter merkwaardig. Gavarni ging
tezelfdertijd in armoe door het leven en Daumier ,
was dankbaar dat Corot hem het kleine landhuis
schonk, dat hij anders wegens huurschuld had
moeten verlaten.
In het begin van de zeventiger jaren begint
Doré's gigantische productie te verstarren. De voor
raad is uitgeput. In 1872 heeft hij nog een paar
gelukkige oogenblikken als hij Londen schildert.
Van de fantasie keert hij tot de werkelijkheid terug.
Als een getrouw geschiedschrijver legt hij het
haastige verkeer vast; de menschen in de opgepropte
straten, het rustelooze leven in de dokken en havens,
de duisternis van het misdadigersmilieu, de ellende
van de gevangenissen. Deze biografie van Londen
behoort tot de ten onrechte vergeten werken van Doré.
Doréis snel vergeten; hij is aan de zoogenaamde
prachtband gestorven. Aan die dikke boeken,
goud op snee, die ongeopend op de salontafels lagen.
Daarvoor hadden de ondernemers hem misbruikt
en heeft hij zich laten misbruiken. Veel, misschien
het meeste van hem, zal verloren blijven. Maar
genoeg blijft over om hem te waardeecen. Bioscoop
en radio, draaitooneel en rotatiepers kunnen in
hem een van hun pioniers gedenken.
ROBERT BREUER
"1""
iiimiiiiiiiiiiiiiniig
BIJ DE AFBEELDINGEN
l Rechts boven: Donte en Vergilius in de Hel
| Onder rechts: Don Quichote in de gevangenis
i Onder links: Ti//er-g;'r/s uit Londen (1880)
i
=.
IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHII
IIIIIIIIIIIlA