Historisch Archief 1877-1940
Losse notities uit mijn Amerikaansch dagboek
'Mr. E.Elias
*, A MERIKA maakt mij wanhopig.
^ ' f\ Ik ben hier heen gegaan om
t Amerika te begrijpen. Ben hier nu een
jaar. Heb al dien tijd gelezen, gepraat,
gekeken. Ben met oogen en ooren wijd
open door New-York geloopen, door
musea, schouwburgen, bibliotheken,
;'- universiteiten, bioscopen, straten,
huij*« zen en parken. Ben dwars door c'it
* enorme land van kust tot kust gebust.
Deed in San Francisco, Cincinnati,
Kansas City, Denver, Salt Lake City,
door de prairiën en de bergen langs de
zoutmeren en de kusten van den
t Atlantischen- en den Stillen Oceaan het
zelfde als in New-York: leeren, lezen,
luisteren. Lees ontelbare dagbladen,
tijdschriften, boeken.
Het eenige wat ik heb geleerd, is dat
Amerika een onzegbaar grootsch ta
fereel is, dat al zijn verschijnselen
problemen zijn, zóó veelzijdig dat hoe
* , ' meer ge er in doordringt, des te moei
lijker en veelzijdiger zij worden; dat»al
die problemen voortdurend evolueeren,
.. . dat ge ze denkt te pakken en dat ge
y" alleen maar gepakt wordt; dat alles
i . hier interessant is, en dat alles van dag
/ tot dag groeit en verandert; dat ge van
alles een uitgangspunt vindt en voor
alles een stelling alleen om te ont
dekken dat aan den tegenovergestelden
kant óók een uitgangspunt is en dat
ook de tegenovergestelde stelling juist
is. Het nadeel: wanhoop en duizelin
gen. Het voordeel: te staan en te leven
midden in het interessantste leven dat
denkbaar is.
AMERIKA is democratisch, maar
ook anti-democratisch. Het is
dealistisch maar ook materialistisch.
Schatrijk en straatarm. Vooruitstre
vend en conservatief. Heidensch en
vroom. Grof en fijn. Kunstzinnig en
wansmakelijk. Cultureel en
Anticultureel. Rein en sex-appealerig. Wijs
en dom. Conservatief en revolutionair.
Kapitalistisch en proletarisch. Eerlijk
en snobbish. En zelfs de keuken is er
goed en slecht.
Men kan, als voor Europeesche
landen, staatsinstellingen, volken en
culturen, ten opzichte van Amerika
niet na wikken en wegen tot een
slotsom komen, 't zij positief, 't zij in
de negatie. Alles van Amerika heeft
twee slotsommen. Voor beide zijn alle
argumenten aanwezig. Het is een even
goedkoop als waar gezegde dat Ame
rika een land van uitersten is, van alle
uitersten. Amerika is zoo jong als de
dageraad. Dat is tenminste zeker. En
het is zoo interessant als het
menschenleven in de menschensamenleving waar
ter wereld ook maar zijn kan. En het
is een groot voorrecht de gelegenheid
te hebben, Amerika uit alle gezichts
hoeken en denkrichtingen te mogen
bekijken, bestudeeren, doorkruisen.
Dat is de zekerste aller goede zeker
heden.
TYPISCH Amerikaansch: op de
straathoeken van San Francisco
liggen de kranten. Naast die kranten
ligt een ijzeren geldbakje. Niemand
zal er aan denken een krant te nemen
zonder een nickel in het bakje te
werpen. Er zijn in New-York
eetgelegenheden waar ge, na den maaltijd,
zelf aan de kassa opgeeft voor hoeveel
ge hebt verteerd. Niemand zal er aan
denken voor niks" een tramritje te
maken. Honderden van die kleinig
heden waarvoor wij bewijs,
contrabewijs en controle noodig hebben, zijn
hier ongecontroleerd zonder dat iemand
er een cent aan te kort komt.
Maar even typisch Amerikaansch:
de affaire Pendergast, die hél Kansas
City verrot van corruptie maakte; de
affaire Annenberg in Chicago, een
geweldige mestvaalt; rechter Manton
in New-York die zich voor alles en door
alles liet omkoopen.
Vraag: is Amerika eerlijk of corrupt ?
Typisch Amerikaansch: Salarissen
van honderdduizend tot een millioen
dollar per jaar. Doris (Duke) Cromwell
19 jaar gaf onlangs een avond
partijtje voor vriendjes en vriendin
netjes. Het feestje kostte den ouders
van de kleine meid 25.000 dollar. De
schilderijenverzameling van de (doode)
heeren Frick en Mellon zijn respec
tievelijk g 20.000.000 en $ 30.000.000
waard. Salaris van Greta Garbo:
700.000; Loew (bioscopen en film)
1.200.000; Walter Winchell (journa
list en radiorator) 400.000.
Maar u moet de achterbuurten van
New York en de negerbuurten van
Washington en de slums van St.
Louis hebben gezien en weten dat er
12 millioen werkloozen zijn, dat
iedereen alles op afbetaling koopt, dat
g 1500.?per jaar een heel aardig
inkomen is en dat het staatstekort een
duizelingwekkende hoogte heeft be
reikt om iedere maand een nóg duize
lingwekkender hoogte te bereiken, om
te weten hoe arm Amerika is en de
Amerikanen zijn.
Vraag: is de Amerikaan rijk of arm ?
TYPISCH Amerikaansch: er is n
volksschool, het onderwijs daar
is gratis, de leerboeken zijn gratis;
vlak bij mijn huis ligt een
tennisbanencomplex: iedereen kan daar gratis
Passen-nocturne
IK droomde: Ik zat
grantenschool. De
hard, harder dan schoolbanken anders
zijn. De leeraar was streng en onvrien
delijk, en het examen lang en moeilijk.
Franz, maak jij eens een zin,
waarin het woord pas" vier keer voor
komt." Ik ben de pas zonder pas
overgetrokken, slechts met een tijdelijke
pas in de zak, en toen begon de
passieweg."
Noem eens het meervoud van
visum !"
Alsof ik me zoo zou laten beet
nemen .... ,,Er bestaat heelemaal
geen meervoud van visum, mijnheer.
Visum is een enkelvoudig woord
begrip. Maar het enkelvoud bestaat
zelfs niet eens. Ik heb het zwart op
wit van alléconsulaten. Er bestaat
geen visum." Toen verlangde de
leeraar van mij, dat ik in vrije bewoor
dingen een voordracht zou houden
over de pas. Ik koos het thema: Ik
blader in mijn pas."
Toen ik op de wereld kwam, had
ik geen pas noodig. De beslissende
grensoverschrijdingen voltrokken zich
zonder hem. Onbetwistbaar kwam ik
in Praag als mensch ter wereld, een
wereld waarin een pas nog niet noodig
was.
In de veranderingen van mijn pas
weerspiegelt zich de wereldgeschiedenis
op een persoonlijke manier. Het is
als het ware een miniatuurroman
geworden, een pamfletje over de
buitenlandsche politiek, de Odyssee
van het tegenwoordige leven, met vele
stempels, deviezenbewijzen, verblijfs
vergunningen.
Het is niet n pas, het zijn meerdere
passen, waarin ik blader. Daarin
weerspiegelt zich het verval van de
op de emi-^F wereld. Na elkaar bezat ik een
Oostenbank was rijksche geboortepas, een
Tsjechoslowaaksche, toen Praag de hoofdstad
van een republiek werd, eeft
Rijksduitsche door naturaliseering in de
republiek van Weimar, een
statenlooze door ontneming van burger
recht, en opnieuw een
Tsjschoslowaaksche, opgenomen in het land
van Masaryk. Nooit zal ik den dag
vergeten, toen ik de eed op de grond
wetvan de Tsjecho-Slowaaksche repu
bliek aflegde. Ik ben het niet, degene
die haar verbroken heeft. Het was
een groot oogenblik. Een droom ging
in vervulling. Ik drukte den
fonkelnieuwen pas met het
Tsj-;cho-Slowaaksche stempel aan het hart. Ik was
trotsch en blij. Dat was meer dan een
stukje papier. Toen nam de beambte
glimlachend den grijzen statenloozen
pas, legde hem onder een
perforeermachine en doorboorde hem. Hij
was even grijs als het bestaan van een
statenlooze, en droeg een zwarte
streep dwarsover, die zei: Let op!
Wie bent U? Pardon? Een mensch?"
Terug: afgesloten".
Ik blader in den statenloozenpas
van den Berlijnschen Alexanderplatz,op
de laatste bladzijde een hakenkruis
stempel: Geëmigreerd. De smart
van den grijzen pas is herinnering
geworden. Zoo gaat het met alle
smarten. Het gelaat van
denTsjechoSlowaakschen pas is een droom gewor
den. Zoo gaat het met alle geluk.
Ik kwam terug in het ouderlijk huis.
Toen stortte het in. Nauwelijks was
het verlangde bereikt, of het was al
weer verdwenen. Zoo bezien, is de pas
een waar document der menschelijke
nietigheid.
Oostenrijk was een vaderland. Toen
dat verloren ging, begon de nederlaag,
een niet te overziene nederlaag. Dat
bleek twintig jaar later. Voor die hon
derdduizenden die hierdoor getroffen
werden, geldt het gezegde van den uit
Pruisen verbannen Freiherr von Stein,
die eerst naar Praag en daarna naar
Rusland gevlucht was. Wie eenmaal
zijn vaderland verloren heeft, is nood
gedwongen een avonturier en moet
vrijheid en vaderland aan het einde
der wereld zoeken." Best, maar hoe
kom je aan het einde der wereld
zonder pas? Dat is het onoplosbare
dilemma.
Men heeft een volksverhuizing ge
nsceneerd en terzelfder tijd de emigra
tie onmogelijk gemaakt. Wat waren
dat een tijden, de z.g. barbaarsche
tijden uit de Oudheid en Middeleeuwen,
toen geheele volksstammen in bewe
ging kwamen .... zonder pas i Ik leg
mijn armen Tsj;cho-Slowaakschen pas
opzij. Ik streel hem niet mser over ds
gestempelde bladzijd ;n van een voorbij
gegaan leven. Een pas is blijkbaar
ook slechts een droom, evenals dit.
Bijzondere kenteekenen, geene. Ik
ben over den berg, zonder pas. Ik pas.
Ik pas niet in deze wereld. Ik zou geen
pas meer wenschen, alleen nog een
menschenpas voor de eeuwigheid,
met visum voor het overschrijden van
den laatsten grens."
IK ontwaak.
Het geluid van de sirenes, die
vijandelijke vliegers aankondigen,
snijdt door de stilte, en menschen hoor
ik naar de schuilkelder rennen, som
migen misschien voor het overschrij
den van dien laatsten grens
RUDOLF K.
tennissen; in het Golden Gate Park is
een prachtig aquarium: gratis; een
dierentuin: gratis; een complex van
musea: gratis; drie golfvelden: gratis.
Of ge uit een achterbuurt, een burger
manswoning, een groote villa stamt:
ge zijt wie ge zijt. De staatsinrichting.
De gelijke kansen in de maatschappij.
George Washington, Abraham Lincoln,
Franklin Roosevelt.
Maar: geld maakt stand; alle kran
ten wijden vele kolommen aan alle
lunches, diners, avondfeestjes; ditjes,
datjes en echtscheidingen van de
Social Set"; de rechters in het
Supreme Court worden benoemd door
den president der Vereenigde Staten
die alleen maar New-Deal-genooten
benoemt; rechters en officieren van
justitie worden in politieke verkiezin
gen gekozen; de Unions
(vakvereenigingen) zijn zoo gesloten als de safe
van meneer J. P. Morgan: alleen wie
betaalt, komt er in; het recht van
staken wordt veelal als een onrecht
tot chantage aangewend.
Vraag: is Amerika democratisch of
niet?
TYPISCH Amerikaansch:
NewYork, de stad van 7 millioen
inwoners waar een prostituee tot de
zeer uitzonderlijke straatverschijnselen
behqort; polygamie is een weinig voor
komend verschijnsel; bordeelen
behalve in de negerwijken en de aller
achterste achterbuurten onbekend;
wie een juffrouw op straat aanspreekt,
heeft alle kans achter slot en grendel
te worden gezet.
Maar: burlesque" is de ordinairste
en vuilste vorm van tooneel die ik ooit
gezien heb en strip-teasing" het dito
dito hoogtepunt van dit tooneel (vijf,
v?n u tot n, stampvolle
burlesquetheaters in New-York); de bloote
meisjes op de tentoonstellingen van
New-York en San Francisco; de
taxidancings; het getal minderjarige onge
huwde moeders; de sex-in-advertising
en de ad/ertised sex; de
echtscheidings-chantage; de beenen en de bad
pakken van Hollywood.
Vraag: is de Amerikaan rein of
huichelachtig?
TYPISCH Amerikaansch: de
Hearstpers; de schandaalbladen; de
tough-guy-filnis, de crime-, de passion-,
en de crime-and-passion lectuur; de
burlesque-vertooningen; de
misdaaden badpak films; de positie van de
negerbevolking en van den
individueelen neger, de feesten der socialites".
Maar: de New-York Times", de
Chicago Evening Tribune" ,?Christian
Science Monitor", Time", American
Mercury", Life", Readers Digest",
Fortune", Current History" (de
beste dag-, week- en maandbladen ter
wereld); de nieuwe litteratuur; de
nieuwe wijsbegeerte; de nieuwe weten
schap; de tooneellitteratuur; de be
schaving van de jeugd; de welopge
voedheid en de vriendelijkheid jegens
landgenoot en vreemdeling; de vreugde
aan de schoonheid van de natuur; ds
begeerte naar kennis; de dorst naar
weten; de bewondering voor alles wat
groot en goed en menschelijk is.
Vraag: is het Amerikaansche volk
Cultureel" of niet?
ANTWOORD op al deze vragen:
ja en neen.
Antwoord op al deze vragen: neen
en ja.
Algemeene conclusies: Amerika is
machtig interessant; het is een groot
en diep voorrecht het te mogen be
reizen en bestudeeren.
Alleen, wie Amerika niet kent, kan
zeggen dat hij het kent. Alleen wie
Amerika kent, zal zeggen dat hij het
niet kent.
PAG. 19 DE GROENE No. 3265