Historisch Archief 1877-1940
film va
haalde hij zijn onserieuze houding in de Fransche
film Mr. Flow". Ditmaal geeft hij den commissaris,
die met de opsporing der verdwenen meisjes belast
is, een charmante taxi-girl (Marie Déa) tot helpster,
die eenige weinig ter zake dienende voorvallen mee
maakt alvorens tot de kern der misdaad door te
dringen. Zoo beleeft zij een avontuur met een krank
zinnigen ex-modekoning met de bekende om
slachtigheid van pathologische détails door Von
Stroheim gespeeld dat als spannende, maar vol
komen losstaande episode in het geheel staat, even
als aanvankelijk het optreden van Maurice
Chevalier, die ter ontspanning van het publiek eenige,
inmiddels populair geworden, chansons ten beste
geeft. Dergelijke afdwalingen van het oorspronke
lijke gegeven zouden tot voor kort in de ernstige
Fransche productie ondenkbaar zijn, al moet ge
zegd worden, dat Siodmak ze handig en vrij onop
vallend begaat. Eerst tegen het einde, als een ieder
in Chevalier en de lieftallige politiespionne een duo
voor het happy-ending" ziet, neemt de film haar
zwaai naar het dramatische, moet Maurice een tijd
lang den valsch-beschuldigde spelen en moet Marie
Déa haar bekoorlijkheden in het gevecht brengen
om den waren lust-moordenaar te ontmaskeren.
Waarna het tévroeg gedachte happy-ending"
doorgang kan vinden.
In opzet en bouw wijkt Pièges" dus geheel af
van wat wij hier als Fransche film hebben leeren
kennen. Zij vereenigt verschillende genre's in zich
en zij zorgt steeds voor een neutralisatie der drama
tische spanningen, waardoor een eindindruk geves
tigd wordt, die zoo niet van vroolijken dan toch van
ontspannenden aard is. De film laat zich moeilijk
tot de amusementsproductie rekenen, daar deze
niet bij voorkeur een massa-moordenaar als uit
gangspunt van haar intrigue kiest, maar zij durft
of wil bewust niet de uiterste consequenties
van dit onderwerp aan, dat zij nu veilig omgeeft met
afleidende nevenhistoriën en ontspannende
zangintermezzi. Robert Siodmak had een moeilijke taak
om van dit steeds wisselende gegeven een sluitend
geheel te maken en al slaagde hij niet heelemaal, hij
maakte toch een interessante en boeiende film, vol
verrassingen en ongewone wendingen.
EEN geringer resultaat bereikte Raymond
Bernard met zijn Cavalcade d'Amour", een film in
drie episoden, die tezamen moeten bewijzen, dat
door de eeuwen heen het kasteel de Mauprésteeds
het schouwtooneel was van ongelukkige liefdes,
die hun oorzaak vonden in stand- en geldverschil.
In bouw komt deze Cavalcade, die meer liefde doet
vermoeden dan zij in werkelijkheid geeft, overeen
met Trois Valses" van Ludwig Berger, maar dit
maal wreekt zich de tweeslachtigheid. Trois
Valses" werd gemaakt van uit een bepaalde houding
ten opzichte van het onderwerp, een instelling, die
de geheele film door dezelfde bleef. Bernard daaren
tegen ziet in de beide eerste episoden slechts de
dramatische zijde van de banvloek, die op het kas
teel rust (hij laat een minnaar wreed afmaken door
de soldaten van den vertoornden vader en een
armoedig naaistertje sterven aan liefdessmart) en
plaatst zich in de laatste episode plotseling
eenigszins spottend tegenover zijn onderwerp, dat dan in
een grap eindigt.
Bernard excelleerde tot nu toe in het dramatische
genre; hij maakte een sterke anti-oorlogsfilm, Les
Croix de Bois", een pathetische verfilming van
Victor Hugo's Les Misérables" en een in mineur
gehouden drama van een buiten-echtelijk kind
Le Coupable", maar het opgeven van Cavalcade
d'Amour" kon hij niet aan, waarschijnlijk gehan
dicapt door den eisch van matigheid in de realisti
sche consequenties van het onderwerp.
AAN deze nieuwe oriëntatie der Fransche pro
ductie ontkwamen ook niet de kopstukken
der filmindustrie. Zoo zien wij Pabst in luchtigen
toon het probleem van de echtscheiding behandelen
in De Heilige Wet", waarin de gedupeerde
kinderen uit mislukte huwelijken zich aaneensluiten
tot een gezamenlijke actie tegen de echtscheiding,
terwijl Duvivier de sfeer van een naieve legende
tracht te treffen in La Charette Fantöme", naar
het bekende werk van Selma Lagerlöf, dat twintig
jaar geleden in de glansperiode van de Noorsche
filmkunst als Körkarlen" reeds door Victor
Sjöstrom verfilmd werd. Duvivier is te veel realist
om in deze poging te slagen, maar tegelijk te be
kwaam en veelzijdig vakman om volledig te kunnen
mislukken. Toch bevestigt ook hij den indruk, dat
de min of meer geforceerde verandering van de
PAG. II DE GROENE No. 3273
Fransche filmproductie op den duur weinig kans
van slagen zou hebben en dat een volledige vrijheid
van den filmmaker ten opzichte van zijn onderwerp
een gebiedende eisch is om tot een aanvaardbaar
geheel te geraken.
De oorlog heeft de verdere ontwikkeling van de
nieuwe oriëntatie belemmerd en hierdoor een defi
nitieve bevestiging van bovenstaande veronder
stelling voorkomen. Een geheel nieuwe situatie is
ontstaan en hoe die zich zal ontwikkelen zal groo
tendeels afhangen van de activiteit en de snelheid
van handelen der staatsinstanties, die thans opper
machtig zijn. Het trieste voorbeeld uit den vorigen
wereldoorlog is er om hen tot grooten spoed en
doeltreffende actie te prikkelen.
BI] DE FOTO'S
Boven:
Michel Simon in Cavalcade d' Amour."
Daaronder:
Pierre Renoir en Marie Déa in Valstrikken."
Onder:
La Charette Fantdme" van julien Duyivier.
J