Historisch Archief 1877-1940
U1THU1ZJGHEDEN
Stadsinventaris
De fotografen van den Dam
HOEWEL zij op den Dam voor
het Paleis fotografeeren, zijn zij
geen hoffotografen. Zij zijn
Amsterdamsche jongens en ontkennen dat
geenszins door hun accent. Zij loopen
ijverig achteruit indien gij er aankomt,
kijken in hun toestel, maken een
knipgebaar en zeggen: Foto meneer?" of
Dame?" of Dames?" al naar het
uitkomt. Mocht gij meenen, na al wat
voorafgegaan is, dat gij er thans op
staat, dan hebt gij het mis. Dit was
slechts schijnbeweging. Hapt gij, dan
moet het nog eens over. En dat ver
mindert de aantrekkelijkheid van het
gefotografeerd worden. In den kouden
winter als wij nu hadden of hebben ?
bestaat de attractie heelemaal niet,
vandaar, dat de fotografen bibberend
wederkeeren met de eerste zwaluwen.
Zij zaaien niet, zij maaien niet, zij
teren op.. .. ?" Ja, op wie eigenlijk?
Op de zes voor een kwartje, of hoeveel
het ook kost ? Ik zou liever als schoen
poetser dan als beeldende kunstenaar
op den Dam mijn brood verdienen,
waarbij ik dus de poppenkast al direct
uitsluit.
Sommigen hunner hebben een
wijnkleurige livrei. Uniform geeft ver
trouwen van afleveren en scherpe
opnamen, vooral van militaire objec
ten; dat bewijzen recente processen.
Laat U dus kieken al
aan-komendeloopen over de waaiervormig gelegde
steentjes van Nederland's zoo al niet
grootste dan toch grootschste plein.
Loop aan, ook als ge het nog eens over
moet doen. Het is altijd prettig, U
zelf met het been half in de lucht
aan te komen zien loopen, net alsof
ge al kamerlid of minister of filmster
zijt. En ge steunt daarmede onzen
kunstfotograaf van heden met of
zonder livrei. Want zij zijn gevoelige
kunstenaars, althans kunstenaars van
de gevoelige laag.
Tooneel
Het geheim van de Cottage
(Beatrix Theater)
HET geheim van de Cottage is een
dusdanig mysterie, dat we in de
zaal hebben zitten griezelen met
kippenvel en hartkloppingen. Wat is
er huiveringwekkender dan een een
zaam landhuisje midden in den nacht
terwijl buiten de wind giert? En dat
is nog niet alles, want een der spelers
is een lijk. In het landhuisje.
Het spel van Louis Saalborn als de
zenuwarts David Lavering, en dat van
Carla de Raet als zijn verleidelijke
patiënte, is voortreffelijk, amusant en
boeiend. Vooral in het tweede tafereel,
dat qua spel het beste is. Julia Cuypers
is de bezorgde en bijgeloovige moeder
die haar rol goed uitbeeldt. In het twee
de bedrijf komen Hans Tiemeyer en
Ko van Dijk J r., respectievelijk als
politiebrigadier en brutale zwerver de
angstige stemming nog spannender en
griezeliger maken. Enkele minder goed
gespeelde rollen berokkenen het stuk
geen noemenswaardige schade.
De directeur van het theater, de
altijd zoo actieve heer Sellmeyer, heeft
een goede keus gedaan met het gezel
schap Saalborn-Parser. Het gezelschap
heeft een goede keus gedaan met dit
stuk. Tenslotte hebben wij een goede
keus gedaan met het te gaan zien.
Film
De dag van morgen
(Tuschinski)
CHARLES Boyerbeteekent,,liefde"
net zoo zeker als Chaplin
lachen" beteekent. In deze film met
de sympathieke en lieve Irene Dunne
gaat het dan ook om de intelligente
sfeer van de liefde van twee verstan
dige menschen, die samen een der
orkanen langs Amerika's Oostkust
meemaken, opgesloten
ineenhalfondergeloopen kerkje. Wat er alles in deze
film gebeurt, met niet heelemaal boei
ende vakvereenigingskwesties doet er
niet toe. Het prettige is de intelligente
teekening van een atmosfeer van twee
menschen die in eens erg veel van
elkaar gaan houden, een beroemde
pianist en een gewoon
restaurantbedienstertje.
Vrouwen (Alhambra Theater)
IK schaam mij, dat mijn uithuizig
heid mij eerst thans naar de Vrou
wen" gebracht heeft. Wie daar als
vriend naar binnen gaat komt nooit
te vroeg doch steeds te laat. Wat is
dat? Dat is een film waarvoor het
woord brillant" een laatdunkend
scheldwoord is. U ziet, ik doe mijn
best in de Amerikaansche sfeer te
blijven. Overigens is het natuurlijk
onzin te zeggen, dat het typisch
Amerikaansch is. De toestanden wel; maar
de vrouwen niet. Die zijn een univer
seel verschijnsel. Ik wil niet beweren,
dat in alle rijkere kringen de roddel
en de liefdesperikelen zoo
gemouvementeerd zijn. Maar heel veel scheelt
het niet. En de film schept types die
bestaan, ook in de Apollolaan, neemt
U me niet kwalijk. De vrouw, recht
door zee, die haar man liefheeft,
meer tenslotte dan haar trots; de
vrouw, die hem lief heeft, maar minder
dan zijn geld; de vrouw, die hem lief
heeft door haar eigen geld; de vrouw,
die hem niet lief heeft. Maar: den man.
Eigenlijk moest de film, ik zeg het
met gekrenkte gevoelens, Mannen"
heeten. Maar ze heet Vrouwen".
De verleidelijke Paulette Goddard
raadt de krachtige Norma Shearer
wat zij moet opgeven om de vamp
van haar man, Joan Crawford, uit
haar onrechtmatig verkregen plaats
weg te werken. En al die vrouwen
om die handeling heen! Er zijn eenige
scènes in, die hoogtepunten zijn, niet
slechts voor deze film. En de rest is
prima vermaak, als ik zoo tenminste
entertainment" mag vertalen. En
eigenlijk geef ik met dit al reeds de
definitie van de vrouw berhaupt!
De 9 Vrijgezellen (City)
HOEWEL Sacha Guitry bij deze
film als scenarioschrijver en regis
seur is opgetreden, vergenoegt hij zich
als acteur met een bescheiden zij
het ook belangrijke plaats op den
achtergrond van waaruit hij, als een
soort onzichtbare Schepper, de intrigue
dirigeert. Guitry in de film creëert n.l.
een tehuis voor oude vrijgezellen, met
het doel deze uit te huwelijken aan die
vrouwen van vreemde nationaliteit,
welke op een rustig verblijf in Frank
rijk prijs stellen. Negen vrijgezellen,
Sacha Guitry
allen boven den huwbaren leeftijd,
komen het tehuis bevolken, laten zich
trouwen met uiteenloopende nationa
liteiten en zouden een rustigen levens
avond met het verdiende geld kunnen
gesleten hebben, als zij niet in hun
ouwemannetjes nieuwsgierigheid plots
het plan opgevat hadden hun diverse
vrouwen op te gaan zoeken. Hierop
heeft zelfs de Guitry in de film niet
gerekend, hoewel Guitry, de scenario
schrijver, een geestige oplossing klaar
heeft en voor zichzelf, als acteur, het
happiest ending" (met de vurige
Elvire Popesco !) bedacht heeft. Waar
uit toch weer Guitry's onbescheiden
heid zou kunnen blijken.
Operette
De dochter van den tamboer
majoor (Carré)
TOEN het doek opging in Carréom
de dochter van den tamboer
majoor te onthullen, zat iedereen ge
spannen af te wachten, of het meisje
intusschen Oma zou zijn geworden.
Maar ze had nog geen enkele grijze
haar en zag er nog even jong en kwiek
uit, was het ook, als bij haar volwassen
geboorte in de tachtiger jaren.
Nazatensensatiemakers van Offenbach gaan
prat op hun onmuzikale creatie van de
verjongingskuur, maar de componist
was hen ver vooruit: hij verstond de
kunst iemand jong te doen blijven en
kende de waarde van het spreekwoord,
dat zegt dat voorkomen beter is dan
genezen
Het was een kloek operettefestijn en
naarmate de dochter er steviger den
pas inzette, wreef men zich de oogen
uit. Was dat nog mogelijk, dat de
Franschen zoo geestdriftig het
Hollandsche operettetooneel oprukten?
Hadde Caesar reeds niet iets gepreveld
over veni, vidi, vici, de dochter en haar
pa en al die gespanbroekte Fransche
soldaten, een hél regiment, zouden
hun triomphale intocht met dezen slag
zin hebben kunnen kenschetsen.
De oude rot Kalman Knaack liet
prachtige staaltjes
hoogeschool-operettedressuur zien en zijn kameraad
Johan Boskamp dramatiseerde met de
veelbelovende Dora Schrama de her
ontmoeting tusschen vader en dochter
zoo prachtig uit, dat de tranen van de
galerij afdrupten. Het was alles raak
en het klonk als een klok ? nu en dan
een per-ongeluk-barstje er in en
Jules Susan dirigeerde Offenbach's
stralende muziek en zijn eigen haardos
tot ongekende hoogte, 'n Ouderwetsche
avond, waarop men ouderwetsche har
ten en ook moderne ouderwetsch kan
ophalen.
Vermaak
Het Kaperschip
WILT ge in gemoede een glaasje
bier of anderszins drinken, dan
is er weer eens een nieuwe plaats om
de dorst te lesschen. In Het Kaper
schip", dat tamelijk ondergronds om
trent het gedempte Rokin vaart, in de
Enge Kapelsteeg, die loopt van Rokin
naar Kalverstraat, waar ge bij Perry
af kunt slaan, is het weer eens wat
anders, daar touwwerk en
piratenwandschilderingen U opvroolijken en
U iets te zien geven. Gij kunt tenslotte
niet eeuwig in het zelfde stamcaf
blijven en hoe laadt gij op U niet de
wereldsche waardeering als gij Uw
meisjesvriendin (om niet girlfriend
te zeggen) of wel Uw vrouw of ook
beiden of wie of wat ook (desnoods
den zwager van Uw mans neef zoo
gij een vrouw zijt) hierheen mee weet
te nemen. Neem dezen goeden piraad
van mij aan!
Meneer Adelbert
fl
PAG. H DE GROENE No. 3175