Historisch Archief 1877-1940
Een man staat in den weg
PAT HOBBY kon altijd de studioterreinen
opkomen. Hij had er vijftien jaar los of
vast gewerkt de laatste vijf jaar meestal
los en de meesten van de studiopolitie kenden
hem. Als lastige dienstkloppers hem om zijn
studiokaart vroegen, kon hij er in komen door Lau, den
personeelchef, op te bellen.
Pat was negenenveertig. Hij was een scenario
schrijver, maar hij had nooit veel geschreven,
zelfs niet alle oorspronkelijke romans" gelezen,
waaruit hij zijn scenario's bewerkte, omdat hij
pijn aan zijn hoofd kreeg van veel lezen. Maar in
den goeden, ouden, zwijgenden tijd, kreeg je van
iemand wel een intrigue en een prettige secreta
resse en dan stortte je zes of acht uur per week
Filmmateriaal" over haar uit.
Ik heb een staat van dienst als de beste," zei hij
tegen Jack Berners. Al wat ik noodig heb is een
idee en met iemand te werken, die eenige notie
heeft."
Hij had Jack te pakken gekregen buiten het
productiekantoor toen Jack ging lunchen en ze
liepen samen naar het hoofdkantoor.
Breng mij een idee," zei Jack Berners. We
kunnen niet met geld smijten. We kunnen iemand
geen vast salaris geven als hij geen idee heeft."
Hoe kan je ideeën hebbenals j e geen vast salaris
hebt?" vroeg Pat en toen voegde hij er snel aan
toe: Nou ja, ik heb de kiem van een idee waarover
ik je bij de lunch alles zou kunnen vertellen."
Onder de lunch zou hij toch wel iets kunnen be
denken.
Maar Jack zei vroolijk: Ik heb al een afspraak
voor den lunch, Pat. Werk het uit en stuur het, hè?"
Hij vond het wreed van zich zelf, omdat hij wist
dat Pat niets uit kon werken, maar hij had zelf ge
zeur met scenario's. De oorlog was juist uitgebro
ken en elke producent wilde zijn loopende films
laten eindigen met een held, die naar den oorlog gaat.
En Jack Berners vond, dat hij daar het eerst aan
gedacht had voor zijn eigen film.
Werk het dus maar uit!"
Toen Pat niet antwoordde keek Jack naar hem
hij zag een soort geslagen ellende inPat's oogen,
die hem deed denken aan zijn eigen vader. Pat had
geld gehad voor Jack nog afgestudeerd was, met
drie auto's en een liefje tegenover elke garage. En
nu zagen zijn kleeren er uit, alsof hij ze drie jaar
geleden tweedehands gekocht had.
Neus eens rond en praat wat met een paar
van de scenarioschrijvers hier," zei hij. Als je een
van hen voor je idee kunt interesseeren, stuur hem
dan maar naar mij toe."
Ik heb het land er aan een idee weg te geven
zonder vaste betaling," bepeinsde Pat pessimistisch.
Die jonge broekies halen je je hemd van je lijf."
Ze waren bij de deur van het hoofdkantoor.
Veel succes, Pat. En we zijn tenminste niet in
Finland."
Wees jij vooral maar blij," mompelde Pat.
Ze zouden je harakiriën."
MAAR wat nu? Hij liep verder en dwaalde
door het gebouw met de auteurskamers.
Bijna ieder was gaan koffiedrinken en zij die er
waren kende hij niet. Er waren aldoor meer onbe
kende gezichten gekomen.
De laatste deur in de gang was van een man waar
hij het land aan had. Maar hij wilde ergens even
kunnen zitten en dus deed hij de deur open met een
klop. De man was er niet alleen zat er een erg
knap, teer meisje, te lezen.
Ik geloof, dat hij niet meer in Hollywood is",
zei ze in antwoord op zijn vraag. ,,Ik kreeg zijn
bureau maar ze vergaten mijn naam op de deur te
zetten."
Schrijf je hier scenario's?" vroeg Pat verbaasd
Ik probeer het."
Je moet zien, dat ze je een proefopname geven."
Wat lees je?"
Ze liet het hem zien.
Mag ik je een tip geven," zei hij. Zoo krijg je
nooit de ziel uit een boek."
Oh."
Ik ben hier al jaren. Ik ben Pat Hobby?ik heb
er verstand van. Geef dat boek aan vier of vijf ken
nissen te lezen. Laat ze je vertellen wat ze er van over
gehouden hebben. Schrijf het op en je hebt een
film, begrijp je?"
Het meisje lachte.
Nou, dat is een heel, heel oorspronkelijk advies
meneer Hobby."
Pat Hobby," zei hij Mag ik hier een minuutje
wachten? De vent dien ik zoek is gaan lunchen."
Hij ging tegenover haar zitten en nam een
geillustreerd tijdschrift op.
Oh, dat moet ik aanstrepen," zei ze ineens.
Hij keek naar de bladzijde,die zij aangeteekend had.
Het liet zien het inpakken en verzenden van schil
derijen van een of ander museum in Europa.
Wat wil je daarmee beginnen?" vroeg hij.
Nou, ik geloof dat het dramatisch zou zijn als
er een oude man bij stond, terwijl ze die schilderijen
inpakken. Een arme, ouwe man, die probeert een
baantje te krijgen. Maar ze kunnen hem daarbij
niet gebruiken, hij staat ze in den weg, zelfs geen
gced kanonnenvleesch. Ze hebben sterke jonge
menschen noodig in de wereld. En dan komt uit,
dat hij de man is, die jaren geleden de schilderijen
maakte."
Pat overwoog. Het is goed, maar ik heb er niets
aan," zei hij.
't Is ook niet zoo belangrijk, misschien een
goede short."
Heb je geen goede filmideeën? Ik heb hier
overal mijn relaties."
Maar ik heb hier een contract."
Gebruik een andere naam." Haar tdefoon girg.
Ja, Priscilla Smith," zei het meisje.
Na een oogenblik keerde zij zich om naar
Pat. Wilt U mij excuseeren. Het is een priv
gesprek."
Hij begreep het en ging naar buiten en liep de
gang door. En toen hij een kantoor vond, waar
geen naam op stond ging hij naar binnen en viel
in slaap op de canapé.
LATER op den middag ging hij naar de wacht
kamer van Jack Berners. Hij had een idee van
een man die een meisje ontmoet in een kantoor en
hij denkt dat ze een steno-typiste is, maar het
blijkt, dat ze een schrijfster is. Maar hij engageert
haar toch als steno-typiste en ze reizen naar de
Zuidzee. Het was een beginnetje, het was
iets om Jack te vertellen, dacht hij, en, Priscilla
Smith beschrijvend kon hij een oud gegeven op
poetsen dat hij al jaren niet meer gezien had.
Ja, hij wist wel, hoe hij met die jongens moest
omgaan, als hij ze maar te pakken kon krijgen
met iets om ze te vertellen.
Meneer Berners nog bezig?" vroeg hij al voor
de vijfde maal.
Ja meneer Hobby. Meneer Bill Costello en meneer
Bach zijn bij hem."
Hij dacht snel na. Het was halfzes. Vroeger was
hij vaak zoo maar naar binnen geloopen en had hij
een idee verkocht, een idee, goed voor een paar dui
zend, omdat het juist het goede oogenblik was als
ze moe waren van wat ze net aan het doen waren.
Hij liep ongeduldig naar buiten en naar een andere
deur in de hal. Hij wist, dat die door een badkamer
recht in het kantoor van Jack Berners uitkwam.
Hij nam een kort besluit een waagde het.
....En dat is nu mijn idee," concludeerde hij vijf
minuten later. Het is alleen maar een flits niet
iets echt uitgewerkts, maar als je me een bureau
en een secretaresse geeft zou ik in drie dagen iets
voor je op papier kunnen hebben."
Berners, Costello en Bach hoefden elkaar niet
eens aan te kijken. Berners sprak voor allemaal
toen hij duidelijk en vriendelijk zei: Dat is gén idee,
Pat. Ik kan je daarvoor geen vast salaris geven."
Waarom werk je het voor je zelf niet uit,"
stelde Bill Costello voor. En laat het ons dan zien.
We zoeken ideeën vooral over den oorlog."
Je kan nu eenmaal beter denken als je betaald
wordt," zei Pat.
Het was stil. Costello en Bach hadden met hem
geborreld, gepokerd, gefuifd. Ze gunden hem wer
kelijk graag vast werk.
De oorlcg, hè?" zei Pat peinzend. Alles is nou
oorlog, het doet er niet toe wat iemand vroeger
al gepresteerd heeft. Weet je waar het me aan doet
denken? Het doet me denken aan een bekenden
schilder die voorbij is, een man, die in den weg staat."
Hij liep warm over zijn eigen opvattirg van zich
zelf, ...maar al dien tijd zijn ze bezig zij n eigen
schilderijen weg te ruimen als de dingen, die het
waardevolst zijn om te redden. En ze willen hem niet
eens laten helpen. Daar doet het me aan denken".
Dat is niet zoo'n kwaad idee," zei Bach in ge
dachten. Hij keek de anderen aan, Vind je niet?
Op zichzelf?"
Bill Costello knikte.
Heelemaal niet slecht. En ik weet ook, waar we
het in zouden kunnen gebruiken. Precies aan het
eind van de vierde scène. We hoeven dan den ouden
Ames alleen maar in een schilder te veranderen."
Ik zal je er twee weken op engageeren," zei
Berners tegen Pat. Tegen twee-honderd-vijf tig."
Twee-honderd-vijftig !" zei Pat verontwaardigd.
Weet je wel, dat er een tijd was, dat je me tien
maal zooveel betaalde !"
Dat was tien jaar geleden," herinnerde Jack
hem. 't Spijt me wel. Dat is het beste wat ik nu
voor je kan doen."
Je laat het me net zoo voelen als die oude
schilder...."
Maak het niet te tragisch," zei Jack, terwijl hij
glimlachend opstond. Je bent in vasten dienst!"
Pat ging vlug de kamer uit met zelfvertrouwen
in zijn oogen. Twee-honderd-vijftig dollar dat zou
een maand lang den druk van hem afnemen en van
twee weken kon je er drie maken, soms vier. Hij
verliet de studio trotsch door den hoofdingang,
terwijl hij even stopte bij de drankwinkel voor een
halfmaatje om mee naar zijn kamer te nemen.
Om zeven uur was alles zelfs nog prettiger.
Morgen zou hij een uitstapje maken als hij een
voorschot kon krijgen. En vanavond, vanavond
moest er iets f eestelijks gaan gebeuren. Met een
plotseling gevoel van plezier ging hij naar de tele
foon in de hal beneden, belde de studio op en infor
meerde naar het t?lefoonnummer van juffrouw
Priscilla Smith. Hij had in jaren niet iemand ont
moet, die zoo knap was.
In haar flatje sprak Priscilla Smith nog al kortaf
in de telefoon. Het spijt me heel erg," zei ze.
Maar het is me volkomen onmogelijk. Nee, de
heele rest van de week ben ik ook bezet."
TOEN ze ophing zei Jack Berners vanaf de
canapéWie was dat?"
Oh, een man die mijn kantoor binnenkwam"
ze lachte, en hij raadde me om nooit het boek te
lezen, dat ik aan het uitwerken was."
Moet ik je gelooven?"
Natuurlijk! Ik kan me zelfs direct zijn naam
herinneren. Maar eerst wil ik je een idee vertellen,
dat ik van morgen gehad heb. Ik keek naar een
foto in een tijdschrift waarop ze kunstwerken aan
het inpakken waren in de Tate Gallery in Londen.
En toen dacht ik...." F. SCOTT FITZGERALD
LITTHAUER? MAGENBITTER ?
PAG. 16 DE^GROENE No. 3275