Historisch Archief 1877-1940
Vrouwen en Vrouwenleven
Herinneringsfouten
bij kinderen
ALS ik me iets herinner, beantwoordt
de inhoud van dat
bewustzijnsproces aan de inhoud van een vroegere
act. Is die overeenkomst er maar
gedeeltelijk of bestaat die alleen in
onze fantasie dan spreken we van
herinneringsfouten of vervalsingen.
Het is de bedoeling niet, om in te gaan
op deze verschijnselen, zoals ze bij
volwassenen veelvuldig voorkomen
bijv. het Fremdfinden", de
sensations de déja vu" e.a. . Dat zou
in een paedagogische rubriek niet
passen.... tenzij de belangstelling
voor alles wat opvoeding betreft een
dermate grote omvang aan zou nemen,
dat zich de behoefte zou manifesteren
voor een afdeling: zelfopvoeding voor
de volwassenen !
Waarom we dan dit onderwerp
aanroerden ?
Omdat in de praktijk van de gezins
opvoeding herhaaldelijk blijkt, dat de
ouders er geen idee van hebben, dat
herinneringsfouten bij het kind, op
grond van z'n gebrekkige geestelijke
ontwikkeling, zeer talrijk voorkomen
en alszodanig aanleiding zijn tot
evenveel onverdiende terechtwijziging
en beschuldigingen.
Nietwaar, alle vaders en moeders
vinden het eenparig minder prettig
bij hun kinderen leugenachtigheid te
constateren overigens geheel ab
stractie gemaakt van het feit dat ze
zich doorgaans niet afvragen, hoe het
met hun eigen oprechtheid gesteld is
Kinderleugens zijn paedagogische stok
paardjes, waar graag op gereden
wordt!
En inderdaad zijn echte leugens
ernstige fouten.
Goddank is echter het overgrote
deel van wat als leugenachtigheid
wordt betiteld, schijnleugen.
Daar zijn verschillende psycholo
gische verklaringsgronden voor aan
te geven; n daarvan is de bovenbe
doelde herinneringsvervalsing.
Niet iedere bewering die met de
werkelijkheid in strijd is, is een leugen.
'n Bepaald mens kan op een bepaald
moment voor de waarachtigheid van
zijn mening zijn hoofd willen laten,
terwijl hij toch, objectief bekeken,
de plank heel goed mis kan slaan.
Alleen als we ons zelf er van bewust
zijn dat we er naast staan, zijn we
oneerlijk en dan is iedere bewering
tegen beter weten in een leugen.
Als we dit voor ogen houden is het
te begrijpen dat Jean Paul ergens
zegt: De eerste vijf jaren zeggen
de kinderen geen waar en geen
onwaar woord; ze praten alleen
maar."
Het zijn niet alleen de moderne
natuurphilosophen die met het tijds
probleem in de maag zitten.... voor
een kind is het een minstens even
moeilijk te doorgronden opgave. Het
is namelijk met zijn tijdsbewustzijn
maar heel povertjes gesteld. Het
springt met de begrippen morgen,
gisteren, vanavond, verleden week enz.
even roekeloos en onbezorgd om als
met zijn speelgoed. Z'n dag is rijk aan
honderden be'evingen.... heel die
rijkdom zakt in het verleden weg en
het is daar een vrolijke chaos waarin
niets een bepaalde plaats heeft, wat
de tijd aangaat!
Dat het mogelijk is de tijsdduur
te fixeren in dagen, weken en maanden
Verrassingen!
Sommige modehuizen
maken er een specialiteit
van, kleeren met verras
singen te ontwerpen. Een
tijd lang zelfs, was het
over de heele linie mode
om allerlei grapjes te ver
zinnen: een avondjapon
met cape, welke laatste
losgeknoopt kan worden
en dan als een los pand
achter de draagster aan
sleept; een ceintuur die
ook als sjaaltje gebruikt
kan-worden; losse onder
mouwen en een knooprok
over een strandpakje heb
ben zich zelfs een vaste
positie veroverd in de
modewereld, zoodat nie
mand ze meer als
nieuwigheidjes beschouwt, terwijl
ze oorspronkelijk toch wel
degelijk tot die groep be
hoord hebben.
Zoo zult U op het eerste
gezicht stellig gemeend
hebben, dat onze illustra
tie een mantel voorstelde.
Dat is niet juist, al zullen
de zakken, het stevige
wollen materiaal en de
breede ceintuur tot dit
misverstand aanleiding
hebben gegeven. Het is
n.l. een japon met
jupeculotte," (in het Hollands,
oneindig minder elegant,
broekrok geheeten) van
aubergine-kleurige wollen
jersey, met leeren cein
tuur in dezelfde tint en
zwarte hoed en hand
schoenen. Een sportief
geheel, dat, mits goed van
snit en door een bijzonder
slanke jonge dame gedra
gen, ongetwijfeld het
gewenschte effect zal maken.
is een ervaring en een wetenschap,
waaraan hij nog niet toe is.
Dat kan aanleiding geven tot inge
wikkelde complicatie's, die eindigen
met: ,,mag jij zó jokken?"
NEEM het volgende geval maar.
Freddie maakt 's Zondags z'n
traditionele wandelingetje met Opa.
Hij ziet onnoemelijk veel belangrijks
en schoons onderweg; maar z'n kinder
lijke aanhankelijkheid en bewondering
zijn en blijven in eerste instantie voor
de bootjes in de haven en de
goudvissen in de parkvijver.
Nu wil het toeval, dat Opa op zekere
Zondag van de vertrouwde route af
wijkt om een vriend te bezoeken. Ook
dat vindt Freddie prachtig en met volle
teugen slokt hij alle nieuwe sensatie's
op....
Opgetogen komt hij thuis en zegt
aan Moeder, op haar vraag wat hij wel
allemaal gezien heeft: bootjes.. ..",
mooie visjes .. .."
, ,Maar Freddie mag j ij zó j okken ? .."
Freddie reageert met onverschillig
heid en niet begrijpen....; je kunt
toch ook niet verwachten, dat zijn
gedrag schuldbesef zal laten zien, als
hij geen notie heeft van schuld.. . . ;
nóg minder is hij in staat moeder
duidelijk te maken, waar de schoen
wringt. Immers als hij z'n excursie
met Opa heeft beëindigd, dan hoort
die, met al de vorige, onherroepelijk
tot n en hetzelfde verleden, dat
weinig structuur of regelmaat ver
toont.
Komt Moeder nu met dezelfde vraag
als de vorige Zondagen, dan komt
daar nog in enige mate suggestie bij
en Freddie antwoordt met iets dat
hij op ,,'n" wandeling, die tot het ver
leden behoort, heeft gezien. Er is geen
sprake van, dat hij jokt. Het is een
fout, een vergissing van zijn herin
nering, waarvoor hij niet verantwoor
delijk is. Het is het gebrekkige tijds
bewustzijn, dat hem parten speelt.
Dat kunnen we hem evenmin kwalijk
nemen, als bijv. de eenjarige, dat hij
nog niet praten kan.
EEN andere herinneringsfout, die
aan de kinderlijke constellatie
te wijten is en die eveneens tot
verkeerde conclusie's leidt, treedt op
door het gebrek aan
aandachtsconcentratie.
Vrijwel alle kinderen hebben tot op
zekere leeftijd dat ongedurige, steeds
wisselende in het schenken van hun
aandacht. Hun geest wipt vluchtig over
alle nieuwe en bekende ervaringen
heen ze nemen vél waar, maar alles
oppervlakkig, gauw vervliegend, zon
der diep in hun innerlijk door te
dringen.
Vandaar dat de resten en flarden.
die van hun belevingen in de herinne
ring over blijven, weinig volledig en
weinig betrouwbaar zijn.
Alleen hetgeen sterk lust-betont"
is de ervaringen die ze rg prettig
gevonden hebben bezit wat meer
reproductieve kracht. Al het andere
zakt weg in volkomen neutraliteit en
onverschilligheid, naar het verleden,
waaruit maar moeilijk iets is op te
diepen. Daarbij komt nog, dat de pro
ducten en beelden van een willige en
levendige fantasie dikwijls sterker zijn
dan die van de realiteit zodat de
resten van werkelijke ervaringen nog
meer in het gedrang raken.
Anneke's muts is zo'n onbestemde
herinneringsflard.
Ze heeft 'm niet op als ze thuiskomt
Moeder vraagt en Anneke be
weert hem stellig niet verloren te
hebben. Hij hangt bepaald nog aan de
haak op school . Ja, daar is hij beslist
hij vi l nog wel toen ik 'm ophing
toen heb ik het elastiekje om de kap
stok gedraaid"
Anneke gaat gauw naar school
terug.... keert weer zonder muts.
Dan heeft 'n ander hem per ongeluk
mee, die komt vanmiddag dan wel
weer terecht.
Even later vist Moeder de muts in
kwestie op uit de paraplubak.... dus
Anneke ging en kwam blootshoofds.
En dat elastiekje dan, en dat
vallen .. . . ?
Och, het hoort zo bij de bezigheden
van iedere dag, de muts op te hangen,
op te rapen als hij valt en dan de be
middeling van het elastiekje te ge
bruiken dat gaat zo maar, onbewust,
vluchtig, zonder aandacht wat zou
je van een herinneringsbeeld willen
verwachten ?
Als Moeder vraagt, denkt Anneke,
dat ze hem op gehad heeft en dan
zal de gewone gang van zaken zich wel
afgespeeld hebben.
Vage herinnering suggestie
makkelijke fantasie bepalen de lotge
vallen van Anneke's muts. Ze jokt
niet ze is zich immers helemaal niet
van het tegendeel bewust !
Herinneringsfouten verklaren een
deel der kinderleugens er zijn nog
andere explicatie's mogelijk.
Sis HEYSTER
Kinderen
Weltschmerz en gebakken visch
ACH....", zegt Zus en werpt
zich met een onhebbelijke plof
in een luien stoel, wat is het leven
eigenlijk? Niks dan narigheid.... !"
Ze heeft een sombere bui, want
niet alleen wacht haar den volgenden
dag een Duitsche repetitie, waarbij
bijzonder de nadruk op de schwere
Wörter" gelegd zal worden, maar ze
heeft bovendien wér een lange ladder
in haar nieuwste kousen gehaald, en
vreest moeders dreigement van nu
allén maar fil d'écosse-kousen (die
zij ouwe-vrouwenkousen noemt) te
moeten dragen. En dan regent het
buiten met straaltjes en alles wat aan
vacantietijd, vacantiereuk en
vacantiegezelligheid doet denken, is verre. Zus
heeft Weltschmerz en is ieder moment
van den dag bereid om een boom van
onmogelijke lengte en dikte op te
zetten over ieder denkbaar onderwerp,
van den Neanderthalmensch (die toch
óók is doodgegaan !) tot het gemeene
van magnetische mijnen toe. Natuur
lijk zijn vader en moeder de eerste
slachtoffers van deze wilde boom
woede en als ze zich tot prozaïscher
werkzaamheden terugtrekken wordt
Zus nijdig. Ja hè," zegt ze, volgens
jullie hebben kinderen geen problemen!
Al wat een kind denkt, komt er niet
op aan, hè? Daar breken jullie je het
hoofd niet over. Maar als je maar niét
denkt, dat je iets van ons begrijpt.. . ."
Moeder denkt aan Misunderstood"
en de tranen, die ze daarbij geschreid
heeft, toen ze uitgehuild was over
School-idyllen" en zij perst met geweld
een lachje terug. En Zus verlaat met
een dramatische zucht de kamer.
Als ze vijf minuten later weer binnen
komt, straalt ze. Dol, dólletjes dat
we gebakken visch eten ! 'k Heb juist
een piezeltje uit de pan gesnoept bij
Fien. Fijn, moeder, je bent soms toch
wel een aardig menschje. En weet je
wat ik óók ontdekt heb: dat ik nog drie
stuivers in mijn portemonnaie heb,
drie stuiver van onbekende herkomst.
Zeker gespaard in een bui van blinde
spaarwoede ! Drie reepen met mokka
en noot ! Of anderhalf
saucijzenbroodje aan het snelbuffet ! Daar
trakteer ik mezelf op als ik Kiers
schwere Wörter" zonder ongelukken
heb doorstaan."
Even later hoort moeder haar boven
met lange uithalen galmen:
J'attendrai toujours.... Ie jour et la nuit.."
Hartige gebakken visch-lucht heeft
Weltschmerz verdreven. ERICA
PAG. 12 DE GROENE No. 3276