Historisch Archief 1877-1940
Losse notities uit mijn
( Mr. E. Eiias j
Atnerikaansch dagboek
MIJN tante Emma woont in Holly
wood. Met mijn oom Louis. In
een snoezig huisje. Met een tuintje.
En met bloemen. En er staat zoowaar
een heusche palm voor de deur. Ame
rika, dat is glamour in cellophaan ge
wikkeld, dat is gestroomlijnd appeal
zonder lek; dat is cultuur op coca cola.
Maar mijn tante Emma bakt
Hollandsche koekjes zonder cellophaan, haar
appeal is rond en welgedaan en in haar
ijskast staan Californische abrikozen
op Hollandschen brandewijn.
Oom Louis werkt in zijn tuintje; hij
heeft een schilder in den arm genomen
en hem ONS HUUSKE" op den
Hollywoodschen gevel laten schilderen; hij
zegt dat Hollywood precies
Aerdenhout in den zomer is en hij is lid van
de Hollandsche Club.
Wanneer ge van Hollywood naar
Los Angeles rijdt en goed uitkijkt, dan
kunt ge tusschen de coca-cola en
Chesterfield-borden dóór, Californiëzien,
en er is een plaats ergens tusschen
twee tankstations waar ge gras
kunt zien groeien. Dóór de telefoon
draden heen ziet u den blauwen hemel.
Voor Graumann's bioscoop staan de
lieve handjes afdrukjes van Shirley
Temple in het plaveisel gedrukt en de
schalksche voetjes van Mickey Rooney,
en wanneer u veel geluk hebt kunt
ge het treffen dat ge het kwalijke
hoofd van Don Ameche achter een
autoruit ziet. Maar mijn tante Emma
verachtend de blikjes van Campbell
en de blikken van Don Ameche
brouwt Hollandsche kippensoep. Zij
taalt niet naar Greta Garbo doch zij
vraagt met nadrukkelijke belangstel
ling naar tante Mathilde uit Nijkerk
en of Tilletje nog niet verloofd is.
IK rijd door de lanen van Beverley
Hills. Mijn vrouw hanteert de
filmsterrenvillaplattegrond en zegt: No.
78 Wallace Beery; no. 93 Claudette
Colbert; no. 106 Dick Powell; no. 109
de ex-vrouw van William Powell; 113
Bing Crosby; 121 Harold Lloyd. Het
staat allemaal op die kaart. Een bede
vaart langs vele schoone tempels.
Prachtige landhuizen. Gladde lawns.
Vurige kleuren: gele muren, blauwe
bloemen, ronde kannen witte mu
ren, roode bougainvilles, groene kan
nen. Ge ziet geen kind, geen hond,
geen mensch, geen kip, geen kraai. De
heeren en dames leven achter hooge
muren.
Zoo is Beverley Hills een schitterende
kleurige, rijke doodenstad. Met auto
toeristen die geruischloos langs de
graven glijden. No. n Hedy Lamarr.
No. lyConstance Benneit. No. 21 Clark
Gable.?O tante Ems, we zaten in de
Brown Derby dat nige restaurant
in bolhoedvorm en weet u wie er
haast ons zat? Adolphe Menjou I"
O ja?" zegt tante Ems, en hoe gaat
het eigenlijk met Adolfje van tante
Bets ? Is-ie door z'n examen gekomen ?
Ze hebben zóó gesukkeld met dien
jongen". ,,Wat eten we vandaag?"
vraagt oom Louis. Groentesoep,
en een biefstukje met gebakken
aarpeltjes en doperwtjes en
griesmeelpudding toe". Lawedammaar be
ginnen" zegt oom Louis. Wat heeft
die Bette Davis een nig huis" zegt
mijn vrouw, en hebben jullie die
reuze-villa van Joan Crawford gezien ?"
Neem nog wat van die aardappel
tjes, kind", zegt tante Emma, ,,en ik
heb een fijne cake voor jullie gebak
ken voor op reis, 't recept van Antje
van Oma de Vries."
ONS HUUSKE" ligt vlak tegenover
de Warner Bros. Studios, the
largest in the world. De perschef heeft
gezegd dat we mogen komen kijken.
Het was groot en het was interessant
en het was precies net zoo als het alle
maal beschreven staat in de magazines
waarop de heer Piet Kloppers is ge
abonneerd.
We loopen door een doode
NewYorksche straat, over een versteend
Parijsch pleintje van hout; langs de
sahara; voorbij het Braziliaansche
oerwoud en over het strand van den
Stillen Oceaan. We staan te kijken bij
een liefdesdrama in de sloppen van
Algiers; rooken een sigaret naast den
beul van Londen die Wrigley-kauwgom
kauwt; zien Flora Robson als koningin
van Engeland haar hoveling Claude
Rains zestien keer dezelfde
schrobbeering geven, terwijl een rustig heer
in hemdsmouwen zegt dat zij het nog
eens voor de zeventiende maal moet
doen, maar dan goed. Claude Rains
staat vlak naast mij. Hij weet niet dat
ik de gevreesde filmcriticus van de
Langweerderwielster Bode ben, die
Claude Rains voor Langweerderwielen
ontdekt heeft. Hij kijkt mij niet eens
aan.
Terug in ONS HUUSKE zeg ik vol
geestdrift: tante Ems, ik heb Claude
Rains gezien, hij stond vlak naast me".
Da's mooi mejonge", zegt tante
Ems, dan zal deze ouderwetsche
preisoep je zeker wel smaken, en ik heb
een fijn kippetje gebraden net als
Oma zaliger dat deed. ..."
IK geloof dat, na Helmond, Los An
geles de leelijkste stad van de wereld
is. Maar u kunt het geluk hebben Clark
Gable tegen te komen; naast Tarzan
een boccardi te drinken; of een jurk
te koopen in dezelfde winkel waar
Mariene haar jurken koopt. ... En
wanneer u zich Haren bij Groningen
herinnert en u zet dat vol met reclame
borden, en u laat er 20.000 autootjes
in rondrijden en u spant er telefoon
draden over heen en daarboven een
eeuwig blauwe zonnehemel, dan hebt
u Hollywood-in-'t-mooie. .. . Maar in
Haren ontmoet u mevrouw Praamsma
te voet en juffrouw Rijpma op de fiets,
terwijl je in Hollywood, als je vlug
bent en goed kijkt, Ann Sothern en
Una Merkei in haar auto kunt zien
voorbij rijden. En wat in
Aerdenhout meneer de Lange is, en in Laren
mevrouw de Boer en in Heemstede
dat kind van Van Loon dat is in
Hollywood James Stewart en Virginia
Bruce en Jeane' te Macdonald. En zoo
ongewoon als Greta Garbo is in Zuid
laren in. hotel van Es op de Brink, zoo
ongewoon is tante Emma in Hollywood
in ONS HUUSKE onder de palmen.
Tante Emma en Oom Louis leven
midden tusschen de sterren en eten
Hollandsche groentesoep en biefstuk
met doperwt^es en de appeltaart van
wijlen Antje van wijlen Oma de Vries.
Oom werkt in zijn tuintje en tante
werkt in de keuken en Warner Bros.
is juist aan den overkant. Als Bette
Davis in Zijpe zou wonen, zouden alle
filmredacteuren en witte
doek-journalisten daarover schrijven.
Waarom schrijven zij dan niet over
tante Ems en oom Louis in Hollywood ?
Krasnapolsky: nieuw na
drie kwart eeuw
LANGE, houten tafels, de grond
bestrooid met zand.... Daar
zaten de stijve Amsterdammers, de
niet minder stijve bewoners van de rest
van Nederland en de iets minder stijve
buitenlanders, die Nederland bezoch
ten .... Zij zaten met hun lange jas
sen en rookten de lange Goudsche pij
pen. Zoo was het Nederlandsche koffie
huis drie kwart eeuw terug. Naar onze
smaak een oord van verveling, zooals
de heele wereld vijf-en-zeventig jaar
geleden naar onze inzichten een oord
van verveling was.. .. De jongeling,
die thans op het rythme van onze jazz,
zijn vrouwelijke partner over een der
vele dansvloeren van Kras geleidt
zal niets gevoelen voor het sombere
vermaak van zijn pijpen-smokenden
grootvader in datzelfde, ook toen zoo
moderne Krasnapolsky. Wie er nu in
de vroolijke, kleurige lounge met z'n
kostbare tapijten 'n kopje koffie zit te
savoureeren, zal al heel moeilijk de
ambitie kunnen begrijpen voor de hou
ten koffiehuisvloeren van omstreeks
anno 1865. De reiziger, vanochtend uit
Londen of Oslo vertrokken, ligt 's
avonds op bed zijn krantje te lezen
onder de leeslamp van zijn moderne
hotelkamer en als hij het licht uitscha
kelt, zal hij inslapen rnet de gedachten,
dat toch maar weinig Europeesche
hotels op het comfort kunnen bogen,
waarop het hotel Krasnapolsky wijzen
kan. En hij zal niet bevroeden, dat het
betrekkelijk gesproken nog
maar heel kort geleden is, dat op die
zelfde of op ongeveer diezelfde plek nog
een serie echte Amsterdamsche paal
woningen prijkte.
En toch de ondernemende Pool
sche kleerenmaker Krasnapolsky, die
drie-kwart eeuw geleden het toen
malige Nieuwe Poolsche Koffijhuis"
deed methamorphoseeren en er zijn
naam aan gaf, was een modern den
kend, uitermate vooruitstrevend za
kenman. Het oude koffijhuis werd
koffiehuis, werd restaurant, werd ho
tel. Het werd de modernste inrichting
in zijn soort: het eerste electrische
licht, de eerste centrale verwarming,
beiden in alleszins embryonalen toe
stand, maar dan toch: electrisch licht
n centrale verwarming. Het eerste
hotel zonder de vermaledijde lampet
kannen, die een
oudheidkunde-vorscher, die wat geluk heeft, nog wel
eens treft, wanneer het lot hem doet
overnachten in een of ander zeer afge
legen negorij. Maar die lampetkannen,
vroeger de glorie van elk ordentelijk
hotelier, waren in Kras het eerst uit de
mode en een zomertuin, zooals wijlen
Krasnapolsky in zijn modern etablis
sement deed aanleggen, was zoo
grootsch van opvatting, dat het buiten
land erover sprak en het zal voor den
hotelhouder in 1940 moeilijk zijn een
thriller uit te denken, die den
palmentuin van toen als evenement overtreft.
HET duo Krasnapolsky-Volmer, de
laatste associeerde zich in 1871
met zijn zwager, was inderdaad voor
uitstrevend. Telkens nieuwe vindingen,
nieuw comfort. Lift, telefoon, warm
water, tegenwoordig de normale uit
rusting van een normaal hotel, kwa
men de roep van het caf
-restauranthotelbedrijf vergrooten en telkens, als
het menschelijk vernuft iets bedacht
dat tot het gemak van den mensch
strekte, was de Kras-directie geneigd,
de nieuwigheid te adopteeren tot meer
der comfort van zijn gasten.
Behoefte aan een leestafel? Kras
had de meest uitgebreide leestafel van
Amsterdam. Behoefte aan biljarts?
Kras bouwde zijn gasten een biljart
zaal met uitnemende tafels. Behoefte
aan vergaderzalen? Alweer Kras!
Behoefte aan film-cabine? Kras!
Aan radio? Kras! Aan
tooneelzaal ? Kras ! Zoo ging het 75 jaar lang.
Steeds mee met wat de moderne mensch
vroeg. Zoo was het 75 jaar geleden,
KLEINE
PERIKELEN
GISSE betoonde dat ze gebrek
had aan Lebensraum"
het merkwaardige is dat je klach
ten hoort over een te groot huis
zoodra er schoonmaak gehouden
wordt en bij wijze van compen
satie begaven wij ons naar een
modeshow, gepresideerd door het
Fransche genie en uitgevoerd door
alle gratiën. Als een Duitscher
reclame maakt voor zijn land dan
doet hij dat met zijn degelijkheid
of met zijn kracht een
Franschman stuurt zijn charme en de be
nijdenswaardige zwakte van zijn
schoone vrouwen, met het gevolg
dat je natuurlijk de modeshow
prefereert. Gisse had laten door
schemeren dat zij niet van plan
was te koopen, doch het geziene
wilde aanwenden om haar reeds
wat verouderde doch betaalde
kleeren te vermaken en op te frisschen...
Is dat geen economische
spionnage?" vroeg ik. Maar ik moest
nist zoo dwaas zijn en mijn
smoking aantrekken opdat wij
mannen er allen gelijkelijk ver
velend zullen uitzien voor het front
van negen beeldige mannequins.
Ze hadden telkens wat anders aan
of uit en het scheen dus wel of er
veertig waren, nog iets minder
dan de Muselman hoopt aan te
treffen in zijn Paradijs, doch nog
altijd voldoende voor een man van
orthodoxe opvattingen. De dames
waren wat laat, doch je wacht
nooit te lang op iets goeds, maar
het vervelende was dat Gisse mij
voortdurend verweet niet genoeg
interesse te hebben voor de avond
japonnen en voor de mode....
,,Ik kijk toch voortdurend" zei ik.
Dat is het juist je kijkt
telkens verkeerd".
Voor de rest van den laten avond
was alles verkeerd wat ik zei
als ik hol lachte bij het een of
andere gekke hoedje, keek Gisse
alsof ik beleedigend over haar
moeder had gesproken. Weer andere
zaken, die in goedkeurenden zin
door mij opgemerkt werden, ver
worven, wellicht daarom, haar
afkeuring, doch de tijd die zij niet
besteedde aan het volgen van mijn
blikken, werd uitgebuit aan japon
nen en hoedjes ik vermoedde
verraad en dat er van het ver
maken van oude japonnen niets
zou komen. Een man behoort
zooiets te weten -?op dit terrein
zijn garanties, zelfs met een kus
bezegeld, het aannemen niet waard.
Mijn oog viel op een charmante
dame van buitenlandsche allure
en Gisse knikte haar toe en zei:
Doe geen moeite, dat is de mode
redactrice van De Televisie" en
ze is bovendien getrouwd".
Ik protesteerde onthutst, doch
ik was wat de Engelschen noemen
"off my guard" voor een oogenblik.
Den volgenden dag had Gisse
een hoedje gekocht en ik vroeg of
het een late Paaschverrassing was
en waar de eieren zaten. De
Franschen voeren een eigenaardigen
oorlog tegen de neutralen....
J. VAN HOORN
toen de oude Poolsche kleermaker zijn
fantaisieën durfde te verwezenlijken,
zoo is het ook nu nog, nu de tegen
woordige directeur, de heer J. F. Staal
den in zijn hotel logeerenden journalist
of zakenman zelfs aansluiting biedt op
het Europeesche telexnet.
En als een telex-net verouderd zal
zijn, zal de Kras-directie zeker weer
het nieuwe brengen. Dat was zoo 3/4
eeuw lang, dat zal voorloopig wel zoo
blijven
PAG. 17 DE GROENE No. 3280