Historisch Archief 1877-1940
DE AMITBBBAMMBB WBBKBLA» TOOX VlBBBLAXBv
KUNSTNIJVERHEID.
Vignet.
't hem zoowel als'anderen voortdurend
bezighoudt de verbeteringen aan te bren
gen, die deze jonge kunst nog zoo noodig
heeft, is zooals ik hierboven reeds aan
stipte 't feit, dat hij versiering aanbrengt
en de wijze, waarop hij dit doet, zijn
onderscheidend kenmerk. Want in de
eerste plaats is hij houtsnijder.
Leerling der kunstnijverheid- en
ambachtsscholen te Amsterdam, waar
Cuypers, zoon van dr. Cuypers, de kunst
geschiedenis doceerde, terwijl Zijl en
Vignet.
'f
'
Stoel.
J. W. DE GRAAFF,
Meubelmaker en Houtsnijder,
Blarikum.
Na langen dommel, in 't nauw gebracht
door 't fabriekswerk, begint de
kunstnqT«rbeid merkbare teekenen van
oplevmg te vertoonen. Met klimmende
belangstelling wordt kennis genomen van
«l wat er op dit gebied gepresteerd wordt
en we zijn reeds zoover gekomen, dat
er verschil van richting in onze nieuwe
jf^feruikskunst valt waar te nemen.
Het werk van de Graaff, waarvan
voorbeelden hier tusschen den tekst zijn
bloemen, dat in deze zucht om de logische
constructie in volle eer te herstellen een
ander gevaar schuilt, nl. dat van een
zijdige overdrijving. De nieuwe meubelen
toch hebben over 't algemeen voorloopig
dit bezwaar, dat onder de rechtzinnigheid
der constructie de vorm wel iets lijdt,
terwijl het gemak wel in de laatste
plaats in overweging komt. Toch mogen
zoowel de eene
als de andere
eischen aan elk
gebruiksvoor
werp worden ge
steld, 't Behoeft
wel geen be
toog, dat de kun
stenaars, die zich
aan toegepaste
Tafel.
Tetterode hem de techniek van
steenen houtbewerking leerden, openbaarde
zich gaandeweg bij hem de zin voor
houtversiering en koos hij het meubel
vak om toegepaste kunst te maken.
Zoo zien we hem na volbrachte studie
en eigen oefening voor 't eerst zelf
standig optreden te Zalt-Bommel onder
den St. Maarten", waar hij ontwerper
was van meubels en houtversieringen
en de versieringen zelf uitvoerde. Hier
was hij in de gelegenheid de practische
zijde van 't meubelvak grondig te
leeren. Dit resultaat eenmaal verkregen
en om nog vrijer zijn eigen opvattingen
te kunnen belichamen besloot hij geheel
zelfstandig te gaan werken en vestigde
hij zich te Blaricüm, waar hij thans als
hoofd en eenig ontw%rper zijner eigen
verminderd en de Ijjn eleganter kon.
Maar, daarenboven wil hij, mits geen
streep van de vooropgestelde wet der
redelijkheid afwijkende en zonder't doel
van 't voorwerp te schaden of aan 't
materiaal geweld te plegen, versiering
aanbrengen waar hij kan. Dit is naar zijn
meening de eenige weg om 't kunst
handwerk niet in 't handwerk te laten
verloopen, maar het tot kunst te ver
heffen, en hij beschouwt de
versieringslust als een natuurlijke capaciteit van alle
tijden en stijlen, die niet willekeurig is
aan te nemen of af te leggen. Immers
al bij de meest primitieve volken zien
Fauteuil.
om in 't werk frisch te blijven en aan
't gevaar te ontkomen, de natuur te
verwerken zooals de voorgangers dat
deden. De grootste schoonheid van een
toegepaste versiering, moet dunkt me,
voortkomen uit een samentreffen van de
volgende gegevens: juiste keuze van
onderwerp of motief; vorm door den
gebruikseisen gesteld, uitvoering geëi
gend aan materiaal en doel. In tegen
stelling met sommige versieringen in
hout, juist in tijden van stijlver val, die
met de eigenaardigheden van 't materiaal
geen verband hielden en bijv. bloemen
en dieren op meest natuurvolgende wijze
weergaven, stelde de Graaff dit als eerste
vereischte voorop en 't komt me voor,
dat hij daardoor wel eens vervalt in wat
te starre, te vlakke of te scherpe vor
men. Die versieringen, waar directe
natuurstudie aan is voorafgegaan en waar
hij niet eenvoudige plannen een rustige
houding van eenig dier of 't
oraamentaal begrip van een plant wist weer, te
geven lijken me het best geslaagd.
f
Wandkastje.
opgenomen, verdient, als vertegenwoor
digende een dezer richtingen, wel afzon
derlijk vermelding. Het persoonlijke
zijner gebruiksvoorwerpen, dat voor een
groot deel gelegen is in de wijze der
versiering, geeft hem een eigen plaats
onder zijn vakgenooten. Bij schijnbare
en tot op zekere hoogte bestaande over
eenkomst van vorm, onderscheidt hij zich
vooral hierin van hen, die van versiering
zoo bizonder weinig willen weten. En
deze neiging om alle ornament angst
vallig te vermijden, is in de laatste jaren
sterk heerschend.
£Tu de puriteinsche architect Berlage,
die met strakke breede lijnen zulke
grootsche effecten van imposante sober
heid weet te bereiken, 't voorbeeld gaf,
komen jongere geestverwanten ditzelfde
principe op 't kunsthandwerk toepassen.
Wee geworden van al die overbodige
rede- en wezenlooze kwikken en krullen
van den ratjetoe-stijl, die de bedenkelijke
kunst of liever 't kunstje verstond de
meest heterogene elementen in een ge
bouw of gebruiksvoorwerp bij elkaar te
flansen ('n krulletje hier en'n blommetje
daar maakte immers den sprong wel
goed), hebben zij zich schrap gezet tegen
dit gevaar en durven nu voor den dag
komen met meubels, welker hoogste deugd
ia, dat zij vooral logisch zijn. Een zeer
groote verdienste zeker, te meer omdat
deze eigenschap allerminst uit het on
middellijk voorafgaande tijdperk kon ge
leerd worden en omdat de pogingen om
iets nieuws te geven, byy. de Belgische
krulstijl van Van der Velde, niet meer
dan n jammerlijke mislukking waren.
Dat de nieuwe kunstnijverheid hier te
lande er zich nu op toelegt te voorzien
in wat te eenenmale ontbrak, is begrij
pelijk niet alleen, maar ook historisch
doch 't valt moeilijk te ver
kunst wijden,zelf
wel in de aller
eerste plaats
deze moeilijk
heid zullen ge
voelen en dat het
steeds hun zorg
uitmaakt aan
deze bezwaren
naar hun beste
weten te gemoet te komen en we mo
gen veilig vertrouwen, dat wij in de
toekomst schoone resultaten van hun
ijverigen arbeid hebben te wachten,
indien zij ten minste het dogma, waar
toe onze denkgrage tijd zoo licht leidt,
weten te ontgaan. "Want 't is een stok
oude waarheid, dat dogma de dood is
voor alle kunst.
Ofschoon deze algemeene opmerkingen
ook 't werk van de Graaff betreffen en
Fries.
meubelmakerij fungeert en zichzelf even
als vroeger, nog steeds belast met de
vinding en uitvoering der versieringen.
Het meubel redelijk en degelijk gemaakt,
wel saamgesteld en edel gemodelleerd,
dat is de opgave, die hij evenals de
andere moderne gebruiks-kunstenaars
zich in de eerste plaats stelt en uit
nevensgaande voorbeelden mogen blijken
wat hij tot heden toe hierin bereikte.
Trouwens wie persoonlijk zijn werk
reeds langer kent zal de opmerking
maken, dat er vooruitgang te bespeuren
is in de sierlijkheid en lichtheid ervan.
In 't begin leidde het principe van den
logischen bouw en de zucht om toch
vooral van buiten te laten zien hoe hecht
en weldoordacht 't stuk in elkaar zat er
wel eens toe wat zwaar en plomp te
worden, tot al doorwerkende bleek, dat
zonder 't beginsel te schaden 't gewicht
Schaakstukken.
we de versiering reeds opkomen zoodra
hun gebruiksvoorwerpen voldoen aan de
eerste eischen van het gebruik, lang
voordat de daaraan geëigende vorm vol
maakt is. Zoo werd hij door dit inzicht
er als vanzelf toegebracht, studie te maken
zoowel van de historische en
buiten-historische primitieven als van de volgroeide
kunstperioden.
Het andere gewichtige element zijner
aandacht is de levende natuur, noodig
Buffet.
' Spiegel.
Een eigenaardigheid van zijn werk
wijze is, dat hij dikwijls niet vooraf zijn
model in klei vormt, maar de versie
ringen dadelijk ter plaatse aanbrengt,
daardoor vermijdende te geven een ge
boetseerd ornament gecopieerd in hout.
Hier en daar doet zijn werk aan dat
van Zijl denken, 't Is te zien, dat hij
niet alleen het technische van dien
beeldhouwer heeft geleerd, maar ook
veel sympathie voor zijn werk heeft.
Vergeleken met de wónder-mooie,
rijkversierde kunstvoorwerpen uit de werk
plaatsen van Wisselingh (Cachet,
Nieuwenhuis) kan men de gebruikskunst van de
Graaff sober en eenvoudig van versiering
noemen. De kunstnijverheid-artikelen
van Wisselingh, superieur van opvatting
en uitvoering als ze onbetwist zijn, kun
nen, om de groote bewerkelijkheid en
't kostbaar materiaal alleen door zeer
rijke liefhebbers worden aangeschaft.
de Graaff's werk valt in dit opzicht
meer in den geest van de Woning"
etc. Zijn allereenvoudigste meubels,
waarbij de versiering alleen gezocht is
in een overgang, eindvormpje of lijstje,
zijn ook voor bescheiden beurzen te
krijgen en kunnen als zoodanig met alle
kunstwerk van dien aard concurreeren.
Wij meenen niet te veel te zeggen
met de bewering, dat deze jonge kunste
naar de hoop wekt, dat het hem bij
ijverig doorgezette studie, zoowel van
zijn vak als van de natuur, gegeven zal
zijn, mee een deel bij te dragen aan den
kunststijl van onze naaste toekomst.
J. VOGELAAR.