Historisch Archief 1877-1940
8
DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 1400
LTJGNÉ-POE.
NuJLugné-Poe met onze talentvolle
landgenoote Marie Kalff op tournee komt in
Holland, schijnt het oogenblik goed gekozen
om over dezen artiest, aan wiens bizonder
soort tooneelspeelkunst ik pas elders 1) eenige
woorden jwijdde, iets te zeggen als geheele
figuur.
Deze [figuur is die van den eenzame.
Zijn vroegere leermeester, de man, die be
gonnen is met het reageeren op de verstol
lende Parijsche tooneelisterij : Antoine, is
onmiskenbaar van grooter invloed geweest,
binnen de stadsgrenzen van Parij s tenminste,
dan de hem geestelijk supérieure Lugné-Poe.
In het buitenland is dat andersom, en het
buitenland heeft gelijk. Maar een Fransch
kunstenaar ademt nu eenmaal het liefst in
Parijs en zoekt daar het eerst de verdiende
erkenning.
Is Lugné-Poe wel zoo vooi alles fransch
kunstenaar? Ik durf het ontkennen.
Hij mag geestig, brillant, ironisch op het
cynische afzijn, alles Fransche eigenschappen,
hjj heeft die eigenschappen niet op zijn
Fransch. Zijn eigen landgenooten geven u dat
het eerste toe. Daar is weer de Assiette au
Beurre, die onder een zeer zouteloos
caricatnur van den man dien we bespreken, een
paar verzen zet, karakteristiek voor de
Fransche appreciatie:]
Napoléon, j>asteur protestant, collabore Aux tuvu-huM
des vaudevillistes, qouiqu' pris
d'lbseu. C'est uu chaud-iïoid, ou l'on retrouve entore
Lajglaco de Norvège et les fours de Paris.]
Pasteur protestant... [chaud-froid ... het
is niet onaardig gezien.
Ach, wat staat het ver af van den
doorsneeParijzenaar een pasteur protestant" te zijn
of froid", zooals hij zich alle menschen van
Germaansch ras voorstelt! Die fijne geest van
Lugné-Poe is hem daarom vreemd en moeilijk
bereikbaar, hij ziet geen verschil tusschen
diens beheersching en een gewoon gemis aan
temperament. Tusschen het kunstleven van
de Fransche hoofdstad staat Lugnéals een
eenzame propagandist van ideeën, vergeef me
het groote woord : Germaansch van inhoud...
en van oorsprong.
Ook van oorsprong, want hij was de eerste
niet, en hij heeft er nooit voor willen door
gaan. Met bewondering schreef hij in de
negentiger jaren over de Engelsche
Shakespeare-vrienden, van wier piëteitvolle opvoe
ringen, op de plaatsen zelf waar de groote
dichter zijn stukken ten tooneele bracht, door
hem warm verslag werd gedaan in de Fran
sche tijdschriften.
Zij waren het, die hem de mogelijkheid
bewezen de innigheid van 't gelezen drama
door wegdoen van alle aandacht-afleidende
tooneel-requisiten ook bij vertooning te be
waren. Hij heeft zich hiervoor geweerd, naar
links en naar rechts, heeft bij
Maeterlinckopvoeringen deze ideeën in praktijk gebracht,
maar Parijs is conservatief en al zeker weinig
te gemoet komend, waar het de kunst uit het
nevelig Noorden" betreft.
Nog onlangs heeft Lugnéin een feuilleton,
voor La Petite Eépublique geschreven, de
kwestie der enëcèneering te berde gebracht.
Ik geef eenige uittreksels :
Ieder begrijpt, dat er een einde moet
komen aan het bestaan van de ergerlijke
galerijen", dat ook die gouden lijst weg moet,
waar achter een gordijn omhoog gaat of
en dan hebben we met vooruitstrevende
directies te doen open schuift, dat de
domme gewoonte der pauze's dient afgeschaft,
die op een ouderstreeping uitkomen van de
voornaamste momenten uit het stuk, en dat
evenzoo het applaudisseeren der
tooneelspelers behoort verboden te worden, die de
eerbewijzingen, den schrijver verschuldigd,
naar zich toehalen, en dan verder dat applau
disseeren der decors. : Niemand schijnt
te voelen, dat het even dwaas is Oedipus te
spelen in het schip van het Théatre Francais
als onduldbaar het beursspel te laten bedrijven
in een pseudo-Grieksch gebouw of (gelijk de
heer Plumet zeer juist opmerkte in zijn artikel
in Les'Arts de la Vie) schilderijen-tentoonstel
lingen te houden in de door hun rijke versie
ringen doodende zalen van den Louvre.
Sedert eenigen tijd bedreigt men ons met een
Koning Lear, geschikt gemaakt door den heer
1) Maandel. Tijdschrift voor Tooneel, afl.
Aprü'04.
Loti met de uitvindsels van Antoine en de
muziek van Debussy. Al deze menschen heb
ben ieder voor zich veel talent, zelfs
Shakespeare waarmee ze zich associeeren; maar
de commercieele drijfveer van die onder
neming, Shakespeare, Debussy, Antoine en Cie
maakt me bang. Trouwens Shakespeare' was
heelemaal niet verdacht op die
koordedanserstoeren van geschikt maken", toen hij voor
Jacobus den Eerste zijn King Lear liet spelen,
zonder mise-en-scène, zonder decor en ook
zonder de beroemde bordjes; de opvoeringen
van die dagen waren misschien minder
schilderachtig", maar zij waren ongetwijfeld
meer vol leven."
Ik geef deze beschouwingen, waar ik het
maar ten deele mee eens kan zijn, zonder
commentaar, daar ik nu alleen de bedoeling
heb de onveranderde gezindheid van Lugn
Poe ten opzichte der heerschende
tooneelinrichting aan te toonen.
Frankrijk was in alle geval het land niet,
waar deze radicaal zijn weggetje geplaveid
zou vinden. Er is moed en overmoed voor
noodig geweest om den strijd te beginnen.
Wel had hij aanhangers er is trouwens
geen idee, waarvoor men in Parijs geen man
netjes bijeen krijgt , wel was de lucht vol
van zijn zaak, van zijn cause célèbre, ja het
leek soms of de dagen van Hernani terug
gekomen waren, toen men op de galerijen en
in de stalles elkander te lijf ging, maar een
groot vuur dooft gauw uit als er geen brand
stof is, en er was geen brandstof. Hugo's
MARIE KALFF.
Hernani was een jong geslacht uit het hart
gegrepen, de ideeën van Lugnéwaren daar
entegen planten van vreemden grond.
Hoe meer moeten wij, zelf van vreemden
grond, dezen man dan de hulde brengen,
die hij verdient. De artiest, die Mellot ge
vormd heeft, welke op het oogenblik vijand
en vriend verbaast door haar spel in de rol
van Tatiana (Oiseaux de Passage), die Bady
en Desprès tot de groote actrices gemaakt
heeft, welke ze zijn, de regisseur waaraan
Marie Kalff mij zeide (het meest) verplicht
te zijn, Marie Kalff, welke, voor het volgend
seizoen bij Antoine geëngageerd, de eerste
plateau's betreedt van een waarschijnlijk
schitterende toekomst, deze man, die aan
Parijs meer goeds gedaan heeft dan Parijs
aan hem, hij is, schijnt het mij toe, bij ons
in het nevelige Noorden" meer thuis dan
in zijn al te Fransche Frankrijk.
En dan zijn spel, waar ik hier niet over
uitweiden zal. Dat chaud-froid" spel, die
superbe ironie, waarmee hij van een Hei
mer" of Allmers" hoog-comische
burgerheeren maakt.
Er zijn Hollanders, die men naar Frankrijk
zou willen zenden, om ze te leeren eens een
bloemetje in het knoopsgat te steken, maar
er zijn Franschen, die men wel naar ons zou
willen overplaatsen om ze te houden.
P a r ij s.
H. W.
UJT
NATUUR.
TiXTTT. Teekenen in en naar de Natuur.
Merkwaardig is het, hoeveel menscben be
weren, dat ze niet teekenen kunnen, ofschoon
ze het nog nooit ernstig hebben geprobeerd.
Nu is het mogelijk, dat iemands pogen zoo
zwak, bijziende of onderling verschillend zijn
dat het lang en aandachtig kijken bepaald
hinderlijk is, en aan zoo iemand valt het
teekenen werkelijk moeilijk, maar dat zijn
uitzonderingen; ieder die gezonde oogep en
niet al te nerveuse handen heeft, kan teeke
nen of kan het althans leeren.
Daartoe is volstrekt geen bij zondere aanleg
of groote gave noodig; dure lessen en inge
spannen methodische oefening zijn over
bodig, 't eenige noodige is : plezier in het
buiten zijn en de lust iets met de handen te
kunnen doen of maken.
Deze beide nu zijn haast altijd te vinden
fluit en dennengeruisch om je heen, gaat dat
veel beter. Eerst wordt de hand wat gauw
moe, omdat er geen steun is, dan leg je 't
schetsboek maar plat op den grond of op
de knie. Hoe je 't potlood houdt, doet er
heel weinig toe, als je de lijnen maar niet
in 't papier graveert; maar ze er zachtjes op
legt. Later kunnen er altijd dikke en zwarte
lijnen of vlakken op gelegd worden; met
schuin of bijna plat gelegde potloodpunt.
't Is verrassend hoe snel kinderen aanleeren
als ze buiten uit eigen beweging gaan schet
sen. Vooral in 't vinden van suggestieve
strepen en vlakken, die iets moeten aandui
den, b.v. schorsteekening op berken, sparren,
eiken of andere boomen, zijn sommige kin
deren verbazend sterk. Zoo zelfs dat ik me
wel eens afgevraagd heb, waar die toch in
de jeugd stellig en ongetwijfeld aanwezige
kunstaanleg op later leeftijd gebleven is.
Misschien ligt het aan 't opd wingen vaneen
bepaalde manier, die niet strookt met den
bij normale kinderen; daardoor is 't zoo
gemakkkelijk een kind er toe te brengen iets
te gaan nateekenen; het voorbeeld moet
interesseeren en het moet heel stil en mooi
om hen heen zijn, dan is de lust er ook.
Het groote geheim van elk succes in de
opvoeding van onze kinderen zit in de kunst,
hun op den juisten tijd iets te doen te geven,
waarin ze plezier hebben. Het doel daarbij
is volstrekt niet, een zekere kunstvaardigheid
in een andere branche te verkrijgen, of ook
maar iets blijvends, een sterke neiging voor
't eene of andere op te wekken. Het resultaat
is bijzaak, het bezig-zijn hoofddoel.
De gelegenheid er toe moet heel spontaan,
heel toevallig aangeboden worden; en de
opwekking tot schetsen moet nooit iets van
een aanzetten of opdringen hebben.
't Beste gaat alles als moeder of vader zelf
meedoen, niet voordoen; hoe minder deze er
ooit aan gedaan hebben hoe beter, zou 'k haast
zeggen ; maar dat is natuurlijk paradox.
Een klein schetsboekje en een goed potlood,
dat niet vlekt op de overstaande bladzijde
(koh-i-noor b.v.), en een stukje olifantsgom.
De aanleiding tot de schetspartij kan wezen:
een treffend prentje in een illustratie, zoo
eenvoudig, dat een kind denkt, zoo kan ik
't ook, of het ten geschenke geven van het
materiaal zelf, ter gelegenheid van verjaring
of wat ook.
De eenige moeilijkheid ligt in 't kiezen
van voorbeelden, met het oog op den leeftijd
en de handigheid van de kinderen. Te ge
makkelijk kan het niet licht zijn, vooral
wanneer kinderen van verschillenden leeftijd
het samen probeeren, zooals in de meeste
families het geval wel zal zijn.
Ga nu niet dadel^k een landschap opzetten
of ook maar een huis of een laan. Begin met
kleinigheden: een boomstam met n zijtak,
zonder aan de bladen toe te komen, een
paar rietpluimen, een boomtakje met knop
pen, een vonder over een sloot, een hek aan
een weide. Zulke dingen gelijken altijd heel
goed, als ze maar niet te groot worden opge
zet ; ze geven daardoor voldoening aan de
beginners.
Laat in 't eerst nooit veel of lang achter
elkaar teekenen, een kwartiertje meer niet;
dan het schetsboek weer weg; weer wat
wandelen, kijken en luisteren.
Kinderen willen alles precies nadoen; is
het voorbeeld wat ver af, dan verzinnen ze
er wat bij ; dat hindert niet. Wijs er dadelijk
op, als ze 't laten kijken en komen vragen
of 't lijkt, dat teekenen geen fotografeeren
is. Als de teekenaar maar zelf kan zien wat
't voor moet stellen, is 't vooreerst genoeg.
Wat met drie lijntjes duidelijk is, wordt met
vier soms onkenbaar, dit merken kinderen
al heel gauw. Dat heb ik zelf bij ondervinding.
Al heel spoedig krijgen ze er plezier in, de
meeste kir deren teekenen ook wel op school,
maar dat is veel moeilijker; daar heb je een
voorbeeld zoo mooi, dat je 't toch nooit zoo
kunt namaken, of 't is een vierkant of cirkel
of vaas die je toch niet precies recht, rond
of aan beide kanten eender kunt krijgen ; al
veeg en streep je nog zoo lang.
Hier buiten in de schaduw met
vogelgeaanleg, of van bepaalde, modellen waarvoor
't kind zoo weinig voelt, dat het de dingen
geen aandacht schenkt; dan trekt het nog
liever ruitjes en vakjes over ingekraste stre
pen of vult sterren in uit den treuren.
Laat uw kinderen van 6 a 8 jaar eens stil
hun gang gaan, help ze alleen maar eens
denken aan 't schetsboekje en potlood door
't voor de hand te leggen; meer niet.
Als ze zoo al wat gekrabbeld hebben, kunnen
ze eens een bloem probeeren; een heel eenvou
dige, met sterk sprekende lijnen; liefst krin
gen, madeliefje b.v.
Laat ook later maar invullen metkleurkrijt
dat niet vlakt of met de verfdoos; maar
buiten eerst schetsen, naar de levende bloem,
dan liggen ze er vast niet te dichtbij.
Wil het niet best lukken met de ovalen,
wat met mijn kinderen ook wel't geval was,
dan gaf ik ze den raad straks thuis eerst
eens een groot voorwerp te nemen dat
eenigszins op een madeliefje lijkt, wat den vorm
betreft. Een theeschoteltje b.v. met een
pillendoosje of een groote knoop er midden
in. Nu hangt het maar af van den afstand en
de hoogte of ze den knoop midden in 't
schoteltje zullen zien, of meer naar voren of
meer naar achter. Het hartje van de
ganzebloem of 't madeliefje zetten ze daarna al
veel beter. Mooi of correct zijn zulke eerste
proeven in de verste verte niet, en dat hoeft ook
niet. Kinderen die beginnen met schrijven of
pianospelen leveren ook geen artistiek werk;
't teekenen moet altijd beoordeeld worden
naar den oefen tijd.
Nai'ef is altijd de perspectief in iolk« kin
derlijke schetsen; daar moet niet te veel over
geredeneerd worden. Dat komt later best in
orde. Om kinderen, die een bloempje willen
teekenen, eenige notitie van perspectivisch.»
vorm wijzigingen te geven, kan men heel goed
bij regenachtig weer eens binnenshuis op de
ruiten laten teekenen; een bloem in bloempot
buiten voor 't venster gezet, wordt daar eerst
op getrokken. Ook is het heel nuttig een kind,
dat er lust in begint te krijgen aan te raden
vóór het teekenen van een hekje, boomstam
of bloem er altijd met het potlood omheen
te wijzen, d. w. z. het al eerst eens in de lucht
met bijna uitgestrekten arm op een denk
beeldige ruit te teekenen.
Kinderen schetsen in 't eerst de niet zicht
bare lijnen ook; dat wordt langzamerhand
minder; de vooruitgang in dit opzicht kan
bespoedigd worden, al is 't niet noodzakelijk,
als vader of moeder of een ander stille toe
kijker en bewonderaar bij gelegenheid aan
raadt, de strepen weg te vegen; die zijn toch,
niet te zien, doordat ze achter iets anders
verborgen zijn. Heerlijke modellen om zich
hierin op winteravonden of bij slecht zomer
weer te oefenen, zijn krullen van den tim
merman, een handdoek tegen den muur, de
plooien van het tafelkleed bij een poot, en
vooral de mooie geelbruin dorre bladeren van
eiken, beuken, tamme kastanjes en eschdoorns,
die door afwisseling van vocht en droogte
allerlei mooie vormen hebben gekregen, en
die toch geheel en al gaaf tot in 't voorjaar
bij honderden onder de kale struiken te
vinden zijn. E. HEIMANS.
MlllllUHIIIIimmillllllHllllllllllllllllllllllltllllllllllllHWMIlWIUIIIIIMMi
Het portret yan Baltasar Betóer.
(Ingezonden).
In het nr van 2 April was overgenomen
uit het werk Amsterdam in de 17de Eeuw"
het portret van den schrijver der Betoverde
Weereld". Men zal opgemerkt hebben dat
Bekker nu juist geen Adonis was. Kent men
het vermakelijke spotversje, dat een
Franschman, de la Monnaye, maakte, nadat het boek
met het portret was verschenen? Het luidt
aldus:
Oui, par toi de Satan la puissance est bridée,
Mais tu n'as cependant pas encore assez fait,
Pour nous ter du Diable entièrement l'idée,
Bekker, supprime ton portrait.
Z. N. J. B.
NIEUWE UITGAVEN.
Bij P. Noordhofi te Groaingen. zal de vol
gende week verschijnen, Vota Academia,
overwegingen en wenschen op het gebied
van het hooger onderwijs, door dr. Is. VAN
DIJK, hoogleeraar te Groningen.
Prof. Hector Treub en het
nwuw-Malthusianisme, door prof. B. J. KOUWEE. Kampen,
Stads- en Courantdrukkerij.
F. BUITENRUST HETTEMA, Waarom volkstaal,
waarom 't fries bestudeerd ? Amsterdam, Van
Holkema & Warendorf.
Kritiek van beeldende kunsten en kunstnijver
heid, Ie jaargang, afl. IV. Amsterdam, ,W.
Versluys.
In het bloembollen land, door ANNA VAN
GOGH-KAULBACH, geïllustreerd met 22 plaatjes
naar oorspronkelijke teekeningen, van W. K.
DE BKUIN. Groningen, J. B. Wolters.
llllllllllllllllllllllllllllllllllllllHIIIIIIIIIIMIIffltMll
J. J. BIESING,
JUunst/iantiel.
's-GRA-VENHAGE,
Molenstraat 65,65A en 67.
Moderne Schilderijen,
Aquarellen en Gravures.
MASSIEF EIKEN.
150 X 80 /
Gt).MEUBELBAZAR
SINGEL 263 283.
l>y de Paleisstraat
Rantoor-Menbelen enz.
J. MEUERIM MEIJER, TeleF. 3968.
FAIENCE
EN TEGEL
FABRIEK
HOLLAND
NAAML-VENN-CEV-TE
UTRECHT
AmSTERPAffl
AARDËUJERK
EM TEGELS
12 Etsen van
WILM STEFXINK.
Met Tekst van J. F. VAN SOMEREN,
Bibliothecaris te Utrecht
Gedrukt op zeer fraai papier, de tekst
in rood kader met vele vignetten en
handteekeningen, koat dit prachtwerk
(groot folio form.) gebonden slechts
?
i BINNEN
INRICHTING-TOT
MEUBELEERING
EN -VERSIERING
I2O-ROKIN-120