Historisch Archief 1877-1940
Film
De synchronisatie
van beeld en geluid
OM een film met geluid te
illustreeren, kan men op tweeërlei
wijze te werk gaan; nl. het geluid vast
leggen op gramofoon-platen en deze
synchroon bij de projectie van de film
weergeven, of het geluid folografeer-in
en dit fotografische beeld op de zelfde
filmband brengen waarop het visueele
beeld staat.
Van deze beide methoden wordt de
eerste alleen nog door
smalfilmamateurs gebruikt; en het fotogra
fisch vastleggen van geluid wordt
thans voor normaal-film overal toege
past. Hierdoor is een nieuw vak ont
staan, dat uitgeoefend wordt in het
laboratorium van de filmstudio en dat
omschreven kan worden met den naam l
geluidmontage. De montage van een
film staat bij de filmcritici in het
middelpunt van hun belangstelling.
Het is namelijk in deze etappe van be
werking, dat een film de kans krijgt
een specifieke uiting van kunst" te
zijn. Maar behalve dat de montage een
artistieke bezigheid is, die de cutter"
tot een zoo belangrijke figuur verheft,
is er ook een technische kant aan ver
bonden. Deze technische montage
houdt zich bezig met het synchroon
leggen van het beeld en het geluid,
zoowel in het positief als in het negatief
van de film.
INDIEN bij de opname beeld en
geluid op n-en-het-zelfde negatief
werden vastgelegd, zou het
synchroonprobleem niet bestaan, omdat in dat
geval de relatieve positie van beeld en
geluid reeds bij de opname vastgesteld
zou zijn. Echter wordt om technische
redenen het geluid op een aparte film
band opgenomen, welke later met het
beeld-negatief tot n gecombineerde
beeld-geluid-copie wordt verwerkt.
Het is duidelijk, dat wanneer deze
beide banden niet op een perfect
synchrone wijze worden vereenigd, bij
weergave van bijv. een monoloog de
mondbewegingen niet zullen kloppen
met het er bij behoorende geluid
hetgeen vanzelfsprekend ontoelaat
baar is. Om te komen tot perfect
synchronisme van beeld en geluid
wordt gebruik gemaakt van verschillen
de middelen, die ik synchroonpunten"
zal noemen. Het eerste synchroonpunt
wordt gegeven bij de opname, en wel
door de synchroonklap". Deze bestaat
uit een houten bord, waarop de titel
van de film staat, de naam van den
regisseur (als bewijs van zijn belang
rijkheid), het nummer van de instelling
conform het draaiboek en een geluid
volgnummer.
Van deze aanwijzingen gaat het om
de beide laatsten; het geluidvolg
nummer wordt gefotografeerd door
de beeldband en wordt in de geluidband
geponst. Hierdoor weten we dus,
welke banden bij elkaar hooren.
Bovendien worden instelling- en geluid
nummer voor de microfoon afgeroepen
en dus mee opgenomen. Zooals uit de
illustratie blijkt, bevindt zich onder
aan het synchroonbord een lat, die er
door een scharnier aan vast zit en
waarop witte strepen staan overeen
komstig met de onderkant van het
bord. Na het afroepen van de nummers
slaat de klapperjongen" de klap"
dicht en weer open, waardoor op het
sluitingsmoment een tik gehoord wordt,
die mee wordt opgenomen. Deze tik
is op de geluidband zeer duidelijk te
zien en het sluitingsmoment is op de
De synchroonklap in de bloemetjes, bij de 500ste geluidinstelling. Links : Drie filmstrooken,
von'boven naar onder: uitsluitend beeld, uitsluitend geluid, en beeld en geluid samengevoegd.
beeldband ook zeer duidelijk te zien;
wanneer dus de plaats van de tik op
de geluidband naast het sluitingsmo
ment op de beeldband gelegd wordt,
zal de rest van de beide banden syn
chroon zijn, mits de beeld- en geluid
camera het zelfde aantal centimeters
film per seconde hebben doorgedraaid,
ofwel synchroon geloopen hebben.
Aan het einde van eiken opname-dag
wordt het resultaat van den
voorafgaanden dag aan de productie-staf
vertoond, waarbij van elke instelling
het voorstuk, dat is dus de opname
van de synchroon-klap, mee vertoond
wordt. De negatieven van deze opnamen
worden zorgvuldig met klap" en al
opgeborgen. De positieven gaan in de
montage, waar het eerste werk van den
cutter" is, de klappen eraf te knippen,
want die wil hij zeker niet aan het
publiek laten zien. Om echter het
synchronisme niet te verliezen, ver
plaatst hij de synchroon-teekens, door
op het geluid en de beeld-band met
glaspotlood overeenkomstige teekens al
naar gelang zijn persoonlijke smaak
aan te brengen.
Gedurende de montage worden door
regisseur en cutter" om redenen van
persoonlijk inzicht vele coupures aan
gebracht, van de eene instelling wordt
veel gebruikt, van de andere weinig,
al naar gelang de heeren het met elkaar
eens zijn, of niet en waarbij waarschijn
lijk de sterkste persoonlijkheid het wint.
Het gevolg van deze
meeningsverschillen is, dat het een heidensche toer
wordt, het zorgvuldig bewaarde nega
tief bij het verknipte positief aan te
passen; en dat op twee banden, waar
van de eene geen duidelijke
onderscheidingsteekens draagt, ware het niet dat
elke voet (dus om de ongeveer 30c.m.)
een volg-nummer heeft.
HIER begint het werk van de
,,geluidmonteuse", die door middel
van de overeenkomstige voetnummers,
die van het geluid-negatief op het ge
luid-positief overgedrukt zijn, het nega
tief op maat knipt. De geroutineerden
in dit vak, zijn zelfs in staat om de eene
geluid-opteekening van de andere te
onderscheiden en beoefenen de kunst
van het frequentie lezen", in die mate,
dat zij zelfs bij het ontbreken van
voetnummers nog een perfect syn
chrone montage tot stand brengen.
C. J. WILDE
?pmmiitiiimiiiiiiiiimimiiiiiimiiiii
iniimmiiiiivi?, L/ t~L A K. L v A JK i A ,<«,<>?>,
= Paindeluxe-brood Het kastje waarin verd de/c
l Deze tegenspraak verdient nadere trommel pleegde op te bergen, was
l toelichting." (O.T.) gemakkelijk te openen", (h', i
| Het was een bont ge\ ariëerd
l programma." (H.)
De vraag is nu maar, wie den
diefstal placht.
i ,,13arbertje moet nog steeds
han| gen". (Lerende, Talen)
| En de Redactie moet Max
HaveI laar nog steeds lezen.
i
Onze inrichters
s
| ,,l)e organisatie beoogt clandestiene
l drukkerijen in te richten. .Men moest
E planken leggen om een begaanbaar
l pad in te richten. Militaire
gerechts= hoven /uilen worden i. KiiL;cland /on
l een Contrölebasis willen i. (U. l
,,ledere ambtenaar is er van over
tuigd, gelijk iederen andere opdracht
gever, het beter te weten dan den
bekwaanisten architect".
(\\'bl. l'itrti(n>')
, Ik had den ijdclen hoop het record
nP 3. 5 te kunnen stellen".
(Sp. in l,lL!,lj
Bolkestein, schiet op.
,,llet is geen wonder dat de
1-ransman met /ijn llue de bouclie van den
| Wat beter kan
: Zulke dingen kan men beter
= niet meenemen, maar ter plaatse
l koopcn". (H. P.)
l De opgeschoten jongens, die anders
Zondagsmorgens langs de straat
sleu| teren, kunnen de bouw van een groot
= ^hip beter gadeslaan dan in een
por| tiek hangen". (Z;i'. -\. in At/,-, h/.)
talent eist." ( II', c<l l-araat) \
En enige kennis van Franse |
idiomen, zoals flux de paroles. |
,,Op zijn hoogst kunnen er te hooi
eu te yias een i ge mijnen /ijn gestrooid"
[ K.)
En daar hinderen ze niet.
Maar het Hapdelsblad treft ze wel.
|uisl verschenen: Otto Nenrath,
-<-?-?? .1 i ? l l ~ l ! l t ! i
plaats bewerkstelligen. Verspreidt n\v ""'' "< <»""<'«' »i,n-!ii "iu~ititii.
| vacanties daarom over het uelieelc De kern dezer verhandeling is
| lajid." (A.X.I'.i vermoedelijk: Evenals de antieke,
l Verspreidt is moedelijk een door de goede zorgen van den
| gissing voor deelt. ooievaar.
IIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIII1IIIII1II
iiitiiiiiiimiiiiHill Minimum
PAG.]I5 DE GROENE NO.J3282