Historisch Archief 1877-1940
Een verhaal van De Groene
D
l OOR jou te laten komen heb ik een risico
genomen", zei Jack Berners. Maar het
is een kwestie waar je misschien toch iets
van terecht kunt brengen".
Hoewel Pat Hobby noch als mensch, noch als
schrijver beleedigd werd, achtte hij een formeel
protest op zijn plaats.
Ik ben nu vijftien jaar in de industrie, Jack. Ik
heb meer filmsuccessen dan een hond vlooien".
Misschien heb ik me ook een beetje onhandig
uitgedrukt," zei Jack. Ik wou alleen maar zeggen:
dat is al weer zoo lang geleden. Wat geld aangaat,
zullen we je betalen wat Republic Film je de vorige
maand betaalde drie honderd vijftig per week.
Maar goed, heb je ooit gehoord van de auteur
RenéWilcox?"
De naam kwam hem onbekend voor; Pat had in
tien jaar bijna geen boek meer aangeraakt.
Ik lees haar graag," probeerde hij.
't Is een man, een Engelsche tooneelschrijver.
Hij is hier alleen maar heengekomen voor zijn
gezondheid. Nou, we hebben nou al meer dan een
jaar die Russische balletfilm in de lucht hangen;
drie slechte scenario's er voor. En nou hebben we
de vorige week een contract met RenéWilcox
afgesloten; hij leek ons déman."
Pat overwoog. Je bedoelt dat-ie. ..."
Ik bedoel niks en 't kan me ook niets schelen,"
onderbrak Berners scherp. We gelooven dat we
op het oogenblik de danseres Zorina kunnen leenen
en daarom willen we dat gauw voor elkaar brengen;
meteen een scenario inplaats van alleen maar
een exposé. Wilcox heeft geen ervaring en daar
hebben we aan jou gedacht. Vroeger was je sterk
in structuur".
Vroeger !"
Nou wat, misschien ben je het nog", Jack lachte
een beetje bemoedigend, zie dat je een werkkamer
krijgt en stel je in verbinding met RenéWilcox."
Toen Pat de deur uitging riep hij hem terug en drukte
hem een biljet in de hand. En koop eerst een
nieuwen hoed. In den ouden tijd was je het enfant
chéri van de secretaresjes; laat nou niet los nou je
negenenveertig bent."
IN het gebouw van de scenarioschrijvers keek
? Pat naar de nummers op het bord in de hal en
klopte aan de deur van 216. Geen antwoord, maar
toen hij binnenkwam zat daar een blonde, buigzame,
vijfentwintigjarige jongeman droomerig uit het
raam te staren.
Hallo, René!" zei Pat. Ik ben je partner."
Wilcox' blik scheen zelfs zijn bestaan niet op te
merken maar Pat ging hartelijk verder: Ik heb
gehoord, dat we de boel samen op moeten knappen.
Al 'ns eerder samengewerkt?"
Ik heb nog nooit voor de filmproductie ge
schreven."
Hoewel dit voor Pat de kans op een succes gaf
die hij zoo zeer behoefde, beteekende het tegelijk
dat hij zou moeten werken. De gedachten alleen al
maakte hem dorstig. Het is heel iets anders dan
stukken schrijven" bracht hij in het midden.
Ja, ik heb er een boek over gelezen."
Pat had lust om te lachen. In 1928 hadden hij
en een ander zoo'n ding voor idioten in elkaar
geflanst: Hoe schrijf ik een film?" Er zou geld in
gezeten hebben als de film toen niet was gaan spreken.
Het lijkt niet zoo erg moeilijk", zei Wilcox.
Plotseling nam hij zijn hoed van den kapstok: en
nou moet ik heusch haast maken."
Wil je niet over het manuscript praten?" vroeg
Pat. Wat heb je er al aan gedaan?"
Ik heb niets gedaan," zei Wilcox rustig. Die
idioot van een Berners gaf me wat rommel en zei
dat ik er maar mee verder moest gaan. Maar het is
téontmoedigend." Zijn blauwe oogen werden
nauwer, en wat is een vogelvluchie ?"
Een vogelvluchie? Nou, dat is als de camera op
een kraan is."
Pat leunde over het bureau en pakte een in
blauw gebonden Exposé". Op den omslag stond
BALLET SCHOENEN
Een exposédoor Consuela Martin
Oorspronkelijk filmmanuscript naar een idee van
Consuela Martin
Pat keek naar het begin en daarna naar het eind.
Toch zou ik er meer voor voelen als we ergens den
oorlog in zouden kunnen halen", zei hij met een
gefronsd voorhoofd. De danseres
roode-kruisverpleegster laten worden en dan zou ze een nieuw
leven kunnen beginnen. Begrijp je wat ik bedoel?"
Er kwam geen antwoord. Pat keek om en zag de
deur zachtjes dichtslaan.
Wat nou? riep hij uit. Hoe kan je nou samenwer
ken als hij er uit loopt ?
De deur werd weer geopend en een lief meisjes
gezichtje, een beetje geschrokken liet zich een
oogenblik zien, zei Oh" en verdween. Toen kwam
het weer terug.
Ach, bent u het, meneer Hobby !" zei ze. Ik
zocht meneer Wilcox."
Hij peinsde over haar naam maar zij gaf hem
dien al. Katherine Hodge. Ik ben uw secretaresse
geweest toen ik hier drie jaar geleden werkte."
Pat wist dat ze een keer met hem gewerkt had,
maar op dat moment kon hij zich niet herinneren
of er een diepere relatie was geweest. Hij dacht
niet, dat er iets als een flirt geweest was, maar als
hij nu naar haar keek vond hij dat toch te jammer.
Ga zitten", zei Pat. Ben jij aan Wilcox toege
wezen?"
Ik dacht van wel, maar hij heeft me nog niets
te doen gegeven."
Ik vind hem niks", zei Pat somber. Hij vroeg
mij wat een vogelvluchie was ! Misschien is hij wel
niet gezond daarom is hij hier."
Hij is nu in orde", zei Katherine.
Zoo ziet hij er niet uit. Kom maar in mijn
werkkamer. Vanmiddag kun je voor mij werken."
Pat hing in zijn stoel terwijl Miss Katherine Hodge
het manuscript van Ballet Schoenen" voorlas.
Ongeveer midden in de tweede scène viel hij in slaap
met zijn hoed op zijn borst.
AFGEZIEN van den hoed was dat dezelfde
positie waarin hij den volgenden dag om elf
uur Renéontdekte. En zoo was het drie heele dagen
lang. Op den vierden dag hadden ze een paar be
sprekingen, waarin Pat nog eens zijn idee poneerde
over den oorlog als veredelende invloed voor ballet
danseressen.
Zouden we niet niét over den oorlog kunnen
praten?" stelde RenéWilcox voor, ik heb twee
broers in de Guards".
Dan heb jij geluk, dat je in Hollywood bent."
Dat is maar hoe je het opvat." Nou, wat is jouw
idee dan over het begin van de film?"
Ik houd niet van het begin zooals het is. Het
geeft mij een bijna physieke misselijkheid."
Nou, net wat ik zeg, maar dan moeten we er
ook iets voor in de plaats hebben. Daarom wil ik
juist den oorlog er in. ..."
Ik moet nu gaan koffiedrinken", zei RenéWilcox.
Tot straks, M'ike".
Pat klaagde zijn leed aan Katherine Hodge:
Hij mag me noemen als hij wil, maar iemand
moet die film schrijven. Ik zou het Jack Berners
wel gaan vertellen, maar ik ben bang dat we er dan
allebei uitliggen".
Twee dagen kampeerde hij in René's kamer om
hem tot actie te prikkelen maar zonder resultaat.
Den volgenden dag, toen de schrijver zelfs niet eens
naar de studio gekomen was, nam Pat wanhopig
een cola-tablet en deed in zijn eentje een aanval op
het verhaal. Door zijn kamer ijsbeerend met het
exposéin zijn hand dicteerde hij aan Katherine.
's Avonds had hij twee bladzijden van het scenario.
De volgende week was de zwaarste in zijn leven,
zelfs geen oogenblik om toenadering te zoeken tot
Katherine Hodge. Langzamerhand, met veel ge
knars, kwam het gedeukte fregat van zijn verbeel
ding op gang. Cola en groote slokken koffie maakten
hem 's ochtends wakker, whiskey bracht hem
's nachts rust.
Maar het was te veel. Pat was al te ver heen. Hij
stortte in elkaar toen hij halverwege was en ging
er een etmaal tusschenuit en bleef onder water
en toen hij den volgenden morgen weer in de studio
kwam kreeg hij de boodschap dat Meneer Berners
het manuscript om vier uur wilde zien. Pat voelde
zich ziek en in de war toen zijn deur geopend werd
en RenéWilcox binnenkwam met een getypt
manuscript in zijn eene en een copie van Berners
brief in zijn andere hand.
Het is in orde" ,zei Wilcox, ik ben er mee klaar".
Wat? Heb je gewerkt?"
Ik werk altijd 's nachts."
Wat heb je gemaakt? Een expoié?"
Nee, een scenario. Eerst werd ik erg geremd
door privémoeilijkheden, maar toen ik eenmaal
bezig was, was het erg eenvoudig."
Pat stond geschrokken op.
Maar we hadden toch f amen moeten werken?
Jack zal woedend zijn".
Ik heb altijd alleen gewerkt", zei Wilcox vrien
delijk. Ik zal het Berners vanmiddag wel uitleggen."
Pat zat verslagen. Als Wilcox' script goed was
maar hoe zou het goed kunnen zijn? Wilcox had
met hem moeten samenwerken, dan zouden zij
echt iets gehad hebben. Vrees begon in zijn gemoed
te werken. Hij kreeg de eerste origineele idee sinds
hij aan dit werk bezig was. Hij telefoneerde naar de
scenario-afdeeling om Katherine Hodge en toen ze
kwam, vertelde hij haar, wat hij wilde. Katherine
aarzelde.
Ik wil het alleen rraar lézen", zei Pat haastig.
Als Wilcox in zijn kaner is kam je het natuurlijk
niet wegnemen. Maar hij kan best weg zijn."
Hij wachtte zenuwachtig. Na vijf minuten kwam
ze terug met het scenario.
Hij ging aan zijn machine zitten, terwijl hij
bevend met twee vingers een brief tikte.
Mag ik U helpen?" vroeg zij.
Zoek een blanco envelop en een gebruikte post
zegel en wat gom". Pat sloot de brief zelf en gaf
aanwijzingen. Luister aan de deur van Wilcox'
kamer. Als hij binnen is moet je het onder zijn deur
doorschuiven. Als hij er niet is moet je het door een
jongen laten afgeven. Zeg dat het van de
postafdeeling komt."
Toen ze weg ging wou Pat maar, dat hij een copie
van den brief had gemaakt. Hij was er trots op, er
was een element van feitelijke waa-achtigheid in
die maar te vaak in zijn werk ontbrak ;
Zeer geachte Heer Wilcox,
Het doet mij oprecht leed, U te mozten melden
dat Uw beide broeders heden sneuvelden in het
gevecht door het lange-afstand geschut. Uw over
komst naar Engeland is thans terstond gewenscht.
John Smyth,
Britsch Consulaat, New York".
Maar Pat was er zich van bewust, dat dit niet het
oogenblik was voor eigen roem. Hij opende Wilcox'
scenario. Tot zijn immense verbazing was het
technisch volkomen in orde, camera-instellingen,
overgangen, montaje-aanwijzingen waren precies
goed tangegeven. Dat maakte alles veel eenvoudiger.
Hij sloeg de eerste bladzijde weer op en schreef
bovenaan
BALLET SSCHOENEN
Eerste versie
Door Pat Hobby en RenéWilcox, wat hij veran
derde in: Door RenéWilcox en Pat Hobby.
Toen ging hij ijverig aan het werk; hij bracht een
aantal veranderingetjes aan. Inplaats van: Ga uit
mijn oogen !" schreef hij: Schiet op;" hij schreef:
Wat een sof !" inplaats van Hoe vervelend." Toen
telefoneerde hij de scenario-afdeeling: Hier Pat
Hobby. Ik heb aan een scenario gewerkt met Ren
Wilcox en meneer Berners wou het graag om half
vier gestencild hebben."
Dat zou hem een uur voorsprong geven op zijn
niets-vermoedenden medewerker.
Pat bleef er aan werken tot de jongen kwam.
Hij wilde zijn oorlogsidee er nog inbrengen maar
de tijd was kort maar toch zei hij dat de
ongen maar even moest gaan zitten terwijl
PAG. 16 DE GROENE No. 3282