Historisch Archief 1877-1940
Dagboek van een
burgermannetje
HET is niet prettig, zich een burger
mannetje te weten; en men zoekt
in zoo'n geval met ijver naar genezing
van die kwaal. Maar aan alle genezing
moet een diagnose van het ziektegeval
voorafgaan. En aan die diagnose moet
weer voorafgaan een nauwkeurige
constateering der symptomen. Ik heb
idee, dat, als ik die symptomen goed
heb gezien, de rest wel vanzelf zal
volgen. Dus onderzoek ik mijzelf op"
typische burgerlijkheden. Dit alles lijkt
u misschien een bedenkelijk egocen
trisch gedoe, maar aangezien men ons
geheele volk zoo uit-den-treure een
burgerlijk volk pleegt te noemen
wat trouwens ook wellicht maar een
tijdelijk ziektegeval is enfin, als
daar iets van aan mocht zijn, is er
mogelijk uit mijn persoonlijke consta
teeringen eenig nut voor 't algemeen
te trekken. Tot nut voor 't algemeen"
dus; de leus is in elk geval een goede
vlag.
Welnu dan, ik heb aan mijzelf
alvast dit ne burgerlijke symptoom
ontdekt, dat ik nooit tijd heb. Tijd is
geld; nu ja, geld heb ik ook niet, maar
er zijn hoopen echte, en
pseudoaristocraten, par droit de vertus en
par droit de naissance, en ook hoopen
waschechte proletariërs, die ook geen
geld hebben. Geen geld hebben is niet
specifiek burgerlijk; geen tijd hebben
wél.
Ik heb geen tijd", dat klinkt mise
rabel. Ik heb geen geld" ook wel;
maar wie een beetje behoorlijk mensen
is, loopt met die laatste waarheid niet
te koop; hij hongert desnoods als een
hidalgo. Ik heb geen tijd" daarentegen
wordt veel gezegd; door
burgermenschen dan, door mij bijvoorbeeld; er
zijn zelfs menschen die 't met een
zekere gewichtigheid zeggen; er zijn
er die 't met benepenheid uitbrengen;
maar 't is in elk geval minderwaardig.
De oude blijspeldichter Holberg wist
dat wel; die maakte den Stundeslöse"
tot hoofdpersoon van een comedie;
oude blijspeldichters van beteekenis
voelden die dingen heel fijn; wat
berust Molière's Misanthrope niet op
'n fijn inzicht!
Waarom is ik heb geen tijd" een
schibboleth van q.q. ietwat verachte
lijke burgerlijkheid? Omdat men er
zijn slaafschap, zijn onderworpenheid
aan de maatschappij mee erkent. Nu ja,
niet in dat erkennen ligt het minder
waardige, maar in het feit dat dat
gevoel van ondergeschiktheid zóó sterk
in iemand leeft, dat hij er zonder
schaamte voor uitkomt. Hij wordt
overheerscht door het besef van plichten
en verplichtingen. Dat is zooal niet
ignobel, toch niet-nobel. Ik heb geen
tijd," een ziektegevoel, dat tot ik heb
nooit tijd" kan uitgroeien, beduidt:
ik leef niet; ik laat mij overheerschen
door de anderen, ik ben in zoo rge
mate lid van de samenleving, dat ik
geen individu meer ben. Men denke
niet, dat dit iets met uiterlijke om
standigheden te maken heeft. ,,Der
Mensch ist f rei geschaffen, ist f rei,
und würd 'er in Ketten geboren." Zoo
is men ook geen burgermannetje door
zijn plaats in de maatschappij, maar
AAN INZENDERS VAN
MANUSCRIPTEN
wordt verzocht bij hun bij
dragen een gefrankeerd brief
omslag met adres van den
afzender in te sluiten. Op het
adres van stukken, voor de
redactie bestemd, vermelde
men gén namen van personen
door zijn eigen geest. Een
niet-burgermannetje is iemand met een vrijen
geest, die hem op elk moment, ook als
hij veel te doen heeft", tot genieten
van het leven in staat laat zijn. Hij is
nooit zorgelijk. Hij zal plichten aan
vaarden en vervullen, soms zal dat
inspanning kosten, maar hij zal altijd
boven die plichten staan en nooit
eronder zitten. Hij is sterk, want hij
heeft het gevoel sterk te zijn. Een
burgermannetje is een zwakkeling,
omdat hij zich zwak weet.
Met maatschappelijke omstandig
heden, nog eens, heeft dit niets te
maken. Niet de mensch, maar de maat
schappelijkheid is iets, das berwunden
werden muss. Zóó alleen zal men ook
waarachtig de maatschappij dienen.
Want zorgelijke menschen zijn niet
alleen zelf non-valeurs, maar ver
spreiders van zorgelijkheid. Er gaat
iets naars van hen uit. Van sterke,
fleurige menschen gaat iets heerlijks
uit. In Duitschland is Kraft durch
Freude" een vereerde leus. Ik-voor-mij
voel meer voor mijn waarheid Freude
durch Kraft". In elk geval: men moet
sterk wezen om gelukkig te zijn,
innerlijk sterk.
MEN zegt dat onze voorouders in
de XVIIde eeuw ook een burger
lijk volk waren, maar als men bur
gerlijk" opvat op de manier waarop
wij dat doen, is dat nonsens. Want ze
dorsten, in alle opzichten, zichzelf te
zijn. Zie hun burgerlijke" kunst, die
een uitviering is van de liefde voor de
geschapen wereld om hen; een liefde die
verrukkelijk weerglansd ligt in ieder van
hun stillevens en genreschilderijtjes.
Men noemt die schilders ook wel realis
ten. Maar men noemt de pessimistische
XIXde eeuwsche litteratoren ook rea
listen. Dat is te zeggen: die noemden
zichzelf zoo, omdat ze, reageerend
tegen de romantiek, betoogden: het
leven is niet zoo weidsch als die roman
tici het uitbeelden, het is niet weidsch,
het is niet schoon, het is leelijk. .. .
Dat wil zeggen: zij zagen het leelijk.
Zij waren leelijk; zij voelden de macht
van logge, duistere elementen als de
sterkste; omdat ze zelf niet sterk
waren; dat wil zeggen: omdat er geen
heerlijke macht van liefde in hen was,
die alles overstraalde.
Laat ik niet te veel afdwalen. We
zijn aan een kuur bezig. Aan een
genezingskuur. BURGERMANNETJE
PUZZLES
l federe week wordt voor het woordraadsel een prijs uitgeloofd, welke bestaat uit
i een ingelijste kleurenreproductie naar een stilleven van Wncent van Cogh.
| Inzendingen vóór Woensdag op een briefkaart. Op de adreszijde puzzie vermelden.
l De prijswinnaar van deze week is: De Heer G. Teders, Passavantlaan 9, Arnhem.
Nieuwe
Woordraadsel
Uit onderstaande lettergrepen moe
ten 19 woorden gevormd worden,
wier 46 en ie letters, van boven naar
beneden gelezen een citaat uit Goethe's
Faust vormen.
a - a - baai - be - bor - burg - con
de - ders - deur - e - el - en - er - ge
go - haai - heid - in - ka - la - Ie - Ier
lie - lo - me - mer - mol - na - naai - ne
ner - nier - nir - nood - o - rechts - ril
rog - saai - sen - stei - ster - ta - tor
tree - ve - vel - vooi - wa - wan - we.
opgaven
Visitekaartje
i.
2.
3
4
56.
(9. Q.
isiaalt/cren
Welk beroep heeft deze man.
10.
n.
12.
1314.
16.
18.
19Omschrijving :
i. Waterweg, 2. meisjesnaam, 3.
wijn, 4. geleide, 5. xantippe, 6. plaatsje
in Nederland, 7. bontsoort, 8. ergens
anders, 9. dragen, 10. debiteur, u. ver
keerd, 12. verveling, 13. deel van
Ned.Indië, 14. graansoort, 15. stad in
Duitschland, 16. boeddistisch begrip,
17. aap, 18. ingang, 19. veiligheids
maatregel.
iiiiiiiiHniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiini
l Tijdverdrijf
Acht kaarten
Oplossing
Om de som van beide kolommen
hetzelfde te doen zijn is het slechts
noodig om de acht en de negen
van plaats te verwisselen, waarbij
de negen omgedraaid wordt zoodat
het een zes wordt. De som is dus
achttien. Had U zoo'n eenvoudige
oplossing voorzien ?
Nieuwe opgave
Het magische
vierkant
iimiiiHiiiiiii minimum
Hier volgt een advertentie-truc
die enkele jaren geleden in Amerika
opgang maakte. Plaats in de boven
staande leege vierkanten cijfers
(niet tweemaal hetzelfde, zoodat
twee verschillende vierkanten het
zelfde cijfer bevatten), zoodat de
som in zooveel mogelijk rechte
richtingen 15 bedraagt. Er werd een
hooge prijs uitgeloofd, maar er
kwam geen enkele juiste oplossing
binnen. Heeft de lezer deze truc
door?
Oplossing de volgende week.
IIUIHIIIIIIIIIIlHIItllllllllllllUIIIII
IIIIIIIIIH IIIHIIIIIIIIII
Woordraadsel
Het zoet leven lokt meer dan een
donkre kist. Willem Kloos.
HETMAN
ESSENCE
TRIPTICHOOR
ZAKDOEK
OMEGA
EERBETOON
TA KKE BOS
LENIN
EPOS
VADEMECUM
EE NDVOGEL
NEERBOSCH
LEERSTOEL
O R NA A T
KLAPLOOPER
TO DDE
M I RA BEAU
EL EVATOR
Visitekaartje
Het beroep van den Heer C. Ove te
Strijen is:
IJSCOVENTER.
Het wekelijksche
schaakminiatuur
Probleem van John Brown
abcdefgh
abcdefgh
Mat in drie zetten
Stand :
Wit: KaS, Dh8, Pe3, Pfs.
Zwart: Kf3, 64.
'SS
jo
t7}
: SutssojdQ
PAG. 19 DE GROENE No. 3290